Luottamusmies Juho Viljanen: ”Tärkeintä on saada porukka kasaan”

Näin sen tein -sarjassa henkilöstön edustajat kertovat, miten he ovat ratkoneet työpaikan ongelmia, parantaneet työntekijöiden asemaa tai neuvotelleet fiksusti työnantajan kanssa. Nyt tarinansa kertoo Muusikkojen liiton freelancereiden luottamusmies Juho Viljanen.
03.12.2018 09:17
SAK
Olen mielestäni onnistunut työssäni, kun olen edistänyt muusikkojen etua tilanteissa, joissa keikkoja taltioidaan esimerkiksi televisioon, sanoo Juho Viljanen. Kuva Tero Ahonen.

”Työskentelen itse aktiivisesti freelancer-muusikkona. Olin jo ennen luottamusmieheksi valintaani kiinnostunut sopimusasioista. Kentällä minut tiedettiin hahmona, joka oli näistä asioista kiinnostunut ja jolla oli valmiutta keskustella sopimusasioista työnantajan kanssa.

En ollut liittomme toiminnassa ennen luottamusmiehen pestiäni kovinkaan aktiivinen. Tavallaan vähän ajauduin tähän hommaan. Yksi muusikkokollega Muusikkojen liiton hallituksesta tuli nykäisemään minua hihasta ja kertoi, että tällainen luottamusmiehen pesti olisi avautumassa Muusikkojen liitossa ja kiinnostaisiko minua alkaa tehdä sitä. Tehtävää oli aiemmin hoitanut juristi, jolla oli myös muusikkotaustaa, mutta siihen haluttiin henkilö, joka on lähtökohtaisesti muusikon työtä tekevä.

Olen ollut tässä hommassa vuodesta 2012. Meillä on aina kerrallaan kaksivuotinen kausi. Siitä lähtien, kun minut toimeen kutsuttiin, niin ei ole muita ehdokkaita asetettu. Jäsenet ovat kai olleet niin tyytyväisiä.

Toimialaani luottamusmiehenä ovat Yleisradion keikkatyöehtosopimus, äänilevytuottajien työehtosopimus sekä tilapäisten teatterimuusikkojen työehtosopimus. Näiden ohella vastaan tarvittaessa luottamusmiehenä myös muusta työsuhteiseksi katsottavasta freelancer-työstä. Muusikkohan voi työllistyä työsuhteisena freelancerina esimerkiksi ohjelmatoimistojen kautta. Se on meidän alalla aika tyypillinen työllistymisen tapa.

Olen mielestäni onnistunut työssäni, kun olen edistänyt muusikkojen etua tilanteissa, joissa keikkoja taltioidaan esimerkiksi televisioon. Niissä oli aikaisemmin kirjavaa käytäntöä. Telkkariin tehtävässä keikassa korvaus koostuu lähtökohtaisesti erikseen sovittavasta palkasta ja tekijänoikeuskorvauksista. Muusikko kauppaa esiintymisensä lisäksi myös tekijänoikeuksiaan tuotantoyhtiölle.

Olen ollut neuvottelemassa muusikoille Ylen keikkatyöehtosopimukseen taltiointikorvausliitettä. Tämä malli muodostui muutaman ison tapauksen kautta, joissa olin neuvottelemassa. Nyt malli on sitten olemassa ja yleisesti käytössä.

Tärkeintä on aina saada porukka kasaan, kun jotain asiaa viedään eteenpäin. Silloin hommat etenevät, kun on useampi jäsen, jota sama asia koskee ja asia voidaan yhdessä sopia työnantajan kanssa.”

Aleksi Vienonen/ freelancer