Liittojen jäsenpalvelut uudistuvat: Tarjolla työpaikkatoreja ja urapalveluja

Muutamat ammattiliitot ovat palanneet jäsenpalveluissaan juurilleen ja alkaneet välittää tietoa oman alan avoimista työpaikoista. Osa tarjoaa verkossa myös henkilökohtaista uravalmennusta ja työllistymistä tukevaa koulutusta.
31.08.2020 14:00
Työnvälitys- ja urapalvelut ovat ammatiliitoissa paluuta jäsenpalveluiden juurille.

Parin viime vuoden aikana SAK:laiset ammattiliitot ovat alkaneet tarjota jäsenilleen verkossa erilaisia työnvälitys- ja urapalveluja osana jäsenpalveluita. Omat sivustonsa on esimerkiksi Palvelualojen ammattiliitto PAMilla, Rakennusliitolla ja Teollisuusliitolla.

Pioneeri on kuitenkin Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme, joka perusti 1990-luvun lopulla jäsenilleen ja Teatterikorkeakoulun opiskelijoille ja sieltä valmistuneillle Työtori Taunon.

– Tauno tuli teknisesti tiensä päähän ja loimme opetus- ja kulttuuriministeriön tuella uuden kaikille luovan alan ammattilaisille tarkoitetun Työtä kaikille -palvelun.  Palvelu on ilmainen sekä työntekijöille että työnantajille, Temen tiedottaja Anne Saveljeff kertoo.

Työntekijät voivat luoda sivuille profiilin, jossa he kuvailevat itseään, osaamistaan ja töitään.

Suomen- ja englanninkielinen Työtä kaikille ei ole pelkkä digitaalinen työpaikkojen ilmoitustaulu, sillä sivustolla on myös paljon tietoa suomalaisesta työlainsäädännöstä. Sivuilla on kansantajuisesti kerrottu muun muassa työajoista ja palkan määräytymisestä. Tarkoitus on kohentaa työelämä- ja työnantajataitoja.

– Harvasta paikasta saa tietoa työlainsäädännöstämme englanniksi. Esimerkiksi Lappiin kuvaamaan tulevat ulkomaalaiset elokuvatuotantoyhtiöt voivat hyödyntää sivustoa. Myös monille kotimaisille työnantajille tietoiskusta olisi hyötyä. Meidän alallamme työnantaja ei aina edes ymmärrä olevansa työnantaja, Saveljeff huomauttaa.

Oman alan työpaikat yhdellä sivustolla

Rakennusliitto avasi omat Urapalvelu-sivunsa  viime vuoden syyskuussa, PAMin Urapalvelu on toiminut vuoden ja työnvälityspalvelu Duunisivut pari vuotta. Teollisuusliitto avasi urapalvelut vuoden alussa ja työtorin kesäkuun alussa.

– Meillä työpaikat ja urapalvelut löytyvät samalta sivulta. Sieltä voi etsiä niin työ-, koulutussopimus- kuin oppisopimuspaikkoja. Urapalveluissa taas tulee olemaan tarjolla erilaisia koulutuksia ja henkilökohtaista uravalmennusta, työelämä- ja koulutusasiantuntija Laura Waldén Rakennusliitosta kuvailee.

Työntekijät voivat luoda palveluun oman työnhakuprofiilin, johon he voivat listata koulutuksensa, ammattinimikkeensä, työkokemuksensa, taitotarkenteita ja suorittamansa sertifikaatit ja kortit. Itseään voi kuvailla myös omin sanoin. Sama profiili toimii työhakemuksena ja cv:nä aina uutta paikkaa hakiessa.

PAMin Duunisivuilla ja Teollisuusliiton työtorilla ei voi luoda omaa profiilia. Molemmat liitot ovat keränneet sivuilleen omien sopimusalojensa avoimia työpaikkoja yhteistyössä työnvälityspalvelu Duunitorin kanssa.

– Tarkoitus on näin hieman helpottaa oman alan työpaikkojen etsimistä, PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto perustelee.

Koulutuksella tehoa työnhakuun

Sekä PAM että Teollisuusliitto ovat luoneet omat urapalvelunsa yhdessä virtuaalivalmennuksia tarjoavan Up! partners -yhtiön kanssa.

– Tarjolla on henkilökohtaista uravalmennusta verkossa, chat sekä erilaisia webinaareja ja koulutuksia työnhakuun ja uraan liittyen. Nämä palvelut ovat vain jäsenille, Teollisuusliiton talouspäällikkö Ulla Hopponen kertoo.

Samalla reseptillä toimivat myös PAMin urapalvelut.

Rakennusliitto kehittää urapalveluitaan koko ajan palautteen perusteella. Sivuille tulee tarjolle liiton jäsenille koulutusta, joka parantaa heidän työmarkkina-asemaansa ja helpottaa työnhakua.

– Esimerkiksi Työturvallisuuskortti-koulutus alkanee syksyllä. Kortin puuttuminen on työllistymisen este, sillä ilman sitä ei rakennustyömaalle pääse hommiin, Laura Waldén kertoo.

Räätälöidyt palvelut yhä tärkeämpi osa jäsenpalveluita

Mutta miksi liitot haluavat tarjota jäsenilleen työtoreja ja urapalveluita? Eivätkö TE-keskukset riitä? Temen Anne Saveljeff naurahtaa kysymykselle.

– Meidän alallamme työnantaja ei hae hyvää tyyppiä suorittamaan jotain työtä vaan etsii tietynlaista taiteellista kädenjälkeä.

Rakennusliitto haluaa räätälöidä työnvälitystä ja urapalvelua nimenomaan rakennusalan ammattilaisille.

– Tämä on uudenlaista pehmeää edunvalvontaa, jolle on ollut kentällä tilausta. Perinteinen edunvalvonta ei enää riitä, Laura Waldén huomauttaa.

Myös Teollisuusliiton jäsenet ovat kyselleet samankaltaisia palveluita.

– Etenkin työttömäksi jäädessään monet jäsenet kaipaavat apua työnhaussa. Monilla on takana pitkiä työsuhteita, eikä työnhaku ole enää tuoreessa muistissa, Ulla Hopponen selittää.

Antti Veirron mukaan työnvälitys on oikeastaan paluuta juurille. Ennen julkisia työnvälityspalveluita ammattiliitot välittivät töitä. Työnantajalle liittojen työtorit ovat kiinnostavia, koska niiden kautta löytyy alaan sitoutuneita ammattilaisia.

– Yksi syy näiden jäsenpalveluiden perustamiseen kumpusi edellisen hallituksen työvoimapalveluiden uudistamissuunnitelmista. Sipilän hallitus halusi yksityistää TE-toimistojen palveluita rankasti. Siinä tilanteessa halusimme huolehtia jäsenistämme luomalla oman palvelun, Veirto kertoo.

Liittojen urapalvelut ovat tarjolla kaikille liittojen jäsenille riippumatta siitä, ovatko he työttömänä vai töissä. Työvoimahallinnon palvelut on usein tarkoitettu ainoastaan työttömille työnhakijoille.

Liitot ovat saaneet uusista jäsenpalveluistaan palveluistaan myönteistä palautetta.

– Vielä pitää töitä tehdä, jotta työnantajat löytäisivät palvelumme paremmin ja saisimme kaikki alan avoimet työpaikat sivuillemme näkyviin, Temen Anne Saveljeff summaa.

Anu Vallinkoski