Liitossa töissä: Sähköliiton Jarkko Korhola käyttäisi kiky-tunnit työhyvinvointiin

Jos kilpailukykyä pitää kirittää, myös työntekijän jaksamista täytyy tukea, painottaa sähköalojen työskentelyolot tunteva Jarkko Korhola.
25.03.2019 15:00
Jarkko Korhola uskoo, että työntekijöiden hyvinvointi vaikuttaa suoraan yrityksen kilpailukykyyn. Kuva Laura Vesa

Työhyvinvointiin sijoittaminen kasvaa aina korkoa. Tämän ajatuksen Sähköliiton työympäristöasiantuntija Jarkko Korhola haluaisi iskostaa työnantajien mieleen.
Yritysten pitäisi hänen mielestään hoksata, ettei kilpailukyky kohene väsyneen henkilöstön voimin.

– Varsinkin raskailla teollisuuden ja rakentamisen aloilla eletään liiaksi talouden ehdoilla ja unohdetaan toimet, joilla oikeasti voisi tukea henkilöstön jaksamista.
Kiky-tunnit olisi Korholan mukaan viisasta käyttää työnteon sijasta työkykyä ylläpitävään toimintaan. Hän huomauttaa, että liikunta tai muu virkistystoiminta ei ainoastaan tee hyvää terveydelle vaan myös kohottaa työpaikan yhteishenkeä.

Tärkeää on myös muistaa, että ihmisten voinnin ja työturvallisuuden välillä on suora yhteys.

– Hyvä fyysinen kunto ja levännyt mieli vähentää työtapaturmia, sillä tapaturmatilanteeseen usein liittyy jokin inhimillinen virhe tai ajatuksen katkeaminen.

Täsmällisiä tukitoimia

Työympäristöasiantuntijana Korhola tekee tiivistä yhteistyötä sähköalojen turvallisuutta edistävien organisaatioiden sekä yritysten työsuojeluvaltuutettujen kanssa. Hän on huomannut, että työhyvinvoinnin ja -turvallisuuden kehittäminen sujuu parhaiten, kun työpaikat ryhtyvät toimiin omasta halustaan.

– Määräämällä tai pakottamalla ei saa ketään liikkeelle. Meidän liittojen tehtävä on pitää asioita pinnalla, puhua niistä ja kouluttaa ihmisiä.

Korhola toivoo työnantajien tiedostavan, että työhyvinvointia ei enää nykypäivänä tarvitse lähteä kehittämään umpimähkään.

– Saatavilla on paljon hyvinvoinnin mittaamiseen tarkoitettuja palveluja ja välineitä sekä tutkittua tietoa, joiden avulla tukitoimia pystytään kohdentamaan juuri oikeille ihmisille.

Korhola vinkkaa, että kuka tahansa voi kertoa omista hyvinvointi-ideoistaan työsuojelutoimikunnalle, jossa istuu myös työnantajan edustaja. Jos toimikuntaa ei ole, viestinviejäksi voi pyytää työsuojeluvaltuutetun tai luottamusmiehen.

Minna Hotokka