Liitossa töissä: Muusikkojen liiton Lottaliina Pokkinen kehottaa muusikoita puhumaan rohkeasti rahasta

Artisti maksaa, hoettiin Kummelin 1990-luvun suosituissa sketseissä. Tämän vitsin Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen haluaa tehdä turhaksi.
25.09.2018 12:00
Lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen, Kuva Patrik Lindström

Muusikon ammatti on yksi harvoista, joissa jatkuvasti tarjotaan ilmaista työtä. Se on asia, jonka haluaisin muuttaa, lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen sanoo.

Ilmaiskeikkojen tarjoaminen johtuu Pokkisen mukaan siitä, etteivät tilaajat aina ymmärrä musiikin harrastajan ja ammattilaisen eroa. Alalla on paljon harrastajia, jotka ovat valmiita esiintymään korvauksetta, mikä sekoittaa ostajien päätä.

Muusikoiden edunvalvoja uskoo epäkohdan korjaantuvan, jos artistit jaksavat hienovaraisesti kouluttaa ostajia.

– Muusikon pitäisi olla valmistautunut neuvotteluihin niin, että hän osaa perustella palkkapyyntönsä ja kertoa, miten hänen työnsä laatu ja työkokemus eroavat harrastajasta.

Pöyristyttävistä ehdotuksista ei Pokkisen mielestä kannata loukkaantua henkilökohtaisesti. Neuvottelu sujuu helpommin, jos asettuu tilaajan asemaan ja miettii, minkä verran tämä tietää keikkatyöstä.

Suoratoistopalvelut ja yrittäjyyden ja työsuhteen rajanveto työllistävät

Ihanteellisinta olisi, jos kaikki musiikkialan oppilaitokset ottaisivat neuvottelutaidot opetusohjelmaansa. Muusikkojen Liitto on jo toteuttanut oppilaitoskiertueen, jolla se kävi puhumassa tuleville muusikoille muun muassa rahasta.

– Olemme mielellämme mukana, jotta tämä kehitys saataisiin käyntiin. Kannustamme myös muusikoita puhumaan korvauksista toistensa kanssa.

Musiikkialalla moni tekee työtään yrittäjän asemassa, jolloin he eivät ole sitovien työehtosopimusten ja minimipalkkojen piirissä. Työehtosopimusten minimejä voi kuitenkin Pokkisen mukaan käyttää hyvänä neuvottelupohjana myös yrittäjäpohjaisessa työskentelyssä.

Juristin ja viulistin koulutuksen saanut Lottaliina Pokkinen julkaisi viime vuonna luovien alojen neuvotteluoppaan. Hän on työskennellyt muusikoiden edunvalvojana yli seitsemäntoista vuotta.

Työssään hän neuvoo erityisesti artisteja näiden henkilökohtaisissa sopimuksissa, osallistuu kansainvälisiin hankkeisiin ja käy luennoimassa alan oppilaitoksissa ja seminaareissa. Viime aikoina häntä ovat työllistäneet kysymykset, jotka liittyvät suoratoistopalvelujen korvauskäytäntöihin sekä yrittäjyyden ja työsuhteen rajanvetoon.

– Toivon, että jatkossa Kummeli-heitolla viitattaisiin siihen, ettei artistin työ ole ilmaista, vaan se maksaa. Artisti maksaa, Pokkinen kiteyttää.

Minna Hotokka/freelancer