Kemianliitto ja Teva yhdistyivät

28.05.2004 11:15
Uutiset Työelämä
Kemianliitto ja Teva yhdistyivät

SAK:laiset Kemianliitto ja Tekstiili- ja vaatetustyöväen liitto Teva ovat yhdistyneet. Yhdistyneen liiton nimenä säilyy Kemianliitto. Uusi noin 50 000 jäsenen ammattiliitto on SAK:n kolmanneksi suurin teollisuusliitto.

Tevan liittokokous päätti liiton toiminnan lakkauttamisesta torstaina 27.5. ja yhdistyneen liiton valtuusto aloitti kokouksensa heti sen jälkeen. Suomen Teva oli viimeinen Pohjoismaissa toiminut itsenäinen tekstiili- ja vaatetusalan ammattijärjestö. Muissa Pohjoismaissa on jo aiemmin toteutettu vastaavat fuusiot. Esimerkiksi Ruotsissa kemian- ja teva-alat kuuluvat samaan liittoon, Industrifacketiin.

Uuden liiton puheenjohtajaksi valittiin eilen Timo Vallittu. 51-vuotias Vallittu on toiminut Kemianliiton puheenjohtajana vuodesta 1996 lähtien. Kemianliiton liittosihteeriksi valittiin Seppo Wikström. Korkeinta päätösvaltaa liitossa käyttää 65-jäseninen valtuusto.

Yhdistymisen jälkeen Kemianliitolla on yksitoista valtakunnallista työehtosopimusta kahdeksan työnantajaliiton kanssa. SAK:lla on yhdistymisen jälkeen yhteensä 23 jäsenliittoa.

Kemianliiton valtuuston kokous jatkuu vielä tänään 28.5. Ohjelmassa on liiton vuoteen 2008 ulottuvan toimintastrategian käsittely.

Lisätietoja yhdistymisestä ja valtuuston kokouksesta löytyy Kemianliiton Internet-palvelusta osoitteesta www.kemianliitto.fi.