Kansainvälinen ay-liike kokoontuu Melbournessa

Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC kokoontuu jälleen neljän vuoden jälkeen kongressiin, joka tällä kertaa järjestetään Australian Melbournessa. Kongressi kokoontuu pääsihteerin tehtävät jättävän Sharan Burrownin kotikaupungissa pandemian, Venäjän sodan ja energiakriisin tunnelmissa.
10.11.2022 14:00
SAK ja STTK
ITUCin kongressi järjestetään Melbournen messukeskuksessa. Kuva: Rose Holley / Creative Commons (CC BY-NC-ND 2.0)

ITUC edustaa noin 200 miljoonaa jäsentä 163 maassa ja sillä on 322 jäsenjärjestöä. Suomesta ITUC:n jäseniä ovat palkansaajien keskusjärjestöt SAK ja STTK.

ITUC:n keskeisiä tavoitteita on edistää ay-liikkeen yhteistyötä globaaleissa asioissa, kuten yhteyksissä Kansainväliseen työjärjestöön, Maailman kauppajärjestöön, Maailmanpankkiin ja Kansainväliseen valuuttarahastoon. ITUCilla on myös tärkeä tehtävä koordinoida palkansaajajärjestöjen apua vaikeimmissa oloissa perusoikeuksia puolustaville ammattiliitoille.

Kongressin teemoina ovat muun muassa työntekijöiden asema toisiaan seuraavien talouskriisien aikana, demokratian puolustaminen eri puolilla maailmaa nähtävältä autoritarismin nousulta ja oikeudenmukainen siirtymä kohti hiilineutraalia taloutta.

ITUCin kongressi järjestetään 17.–22.11.2022.

SAK ja STTK kannattavat Luca Visentiniä uudeksi pääsihteeriksi

Luca Visentini. Kuva: PES Communications / Creative Commons (CC BY-NC-SA 2.0).

Kongressin aikana ITUC:lle valitaan uusi hallitus ja pääsihteeri. Tällä hetkellä STTK:n Antti Palola istuu ITUC:n hallituksessa.

SAK ja STTK ovat päättäneet tukea ITUC:n uudeksi pääsihteeriksi italialaista Luca Visentiniä. Visentini on toiminut Euroopan ammatillisen yhteisjärjestö ETUC:n pääsihteerinä vuodesta 2015.