Jarkko Eloranta hallitukselle: SAK valmis kompromisseihin neuvotteluissa

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n korkein päättävä elin edustajisto marssi perjantaina aamulla Hakaniemestä Valtioneuvoston linnan edustalle aamukahville. Senaatintorilla pitämässään puheessa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta vetosi hallitukseen aitojen neuvotteluiden puolesta.
24.11.2023 09:18
Jarkko Eloranta puhui tänään Senaatintorilla edustajiston marssiin päätteeksi.

– Jos Orpon-Purran hallitus haluaa oikeasti etsiä keinoja esimerkiksi työllisyysasteen kohottamiseksi, niin SAK:sta saa keskustelukumppanin. Ymmärrämme myös, että neuvotteluissa tehdään kompromisseja puoleen ja toiseen, Jarkko Eloranta sanoo.

Elorannan mukaan ideologiset leikkaukset ja heikennykset täytyy nyt laittaa syrjään, jotta aidot neuvottelut voidaan aloittaa.

– Ymmärrämme Orpon-Purran hallituksen halun taittaa Suomen julkisen talouden velkaantuminen. Myös työllisyysasteen nostaminen on tavoite, jota koko suomalainen ammattiyhdistysliike pitää tärkeänä. Sen sijaan emme ymmärrä työelämäheikennyksiä, jotka eivät edistä kumpaakaan näistä tavoitteista. Emmekä ymmärrä, että leikkausten koko taakka kohdistuu heihin, joilla jo valmiiksi on vaikeaa.

Ideologisista leikkauksista Jarkko Eloranta mainitsi esimerkkinä muun muassa lakko-oikeuden rajoittamisen. Hän muistutti, että usein tukilakoilla vauhditetaan jonkin heikomman neuvotteluvoiman omaavan alan työntekijöiden kamppailua parempien työehtojen ja palkan puolesta. Tukilakkojen rajoituksesta kärsisivät jo muutenkin hankalassa asemassa olevat ihmiset.