Italialainen Luca Visentini valittiin ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUC:n pääsihteeriksi

Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUC:n pääsihteeriksi valittiin eilen sunnuntaina italialainen Luca Visentini. Hän siirtyy tehtävään Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön ETUC:n pääsihteerin paikalta.
21.11.2022 09:44
Luca Visentini. Kuva: PES Communications Creative Commons (CC BY-NC-SA 2.0)

Visentini valittiin pääsihteeriksi ITUC:n kongressissa Melbournessa. Suomalaiset palkansaajien keskusjärjestöt SAK ja STTK tukivat valintaa.

– Olemme tyytyväisiä, että Luca Visentini sai valinnalleen vahvan tuen kongressilta. Odotamme, että uusi pääsihteeri entisestään vahvistaa kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta globaaleilla vaikuttamisareenoilla kuten Kansainvälisessä työjärjestössä ILOssa ja suurten talousmaiden G20:ssa, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

ITUC:n kongressissa on puhuttu muun muassa työntekijöille oikeudenmukaisesta vihreästä siirtymästä, naisten ja vähemmistöjen oikeuksista sekä kaikkien mahdollisuudesta osallistua ay-toimintaan.

– Ay-oikeuksien puolustaminen ja turvaaminen sekä kansallisesti että kansainvälisesti on ensisijaisen tärkeää. Ay-johtajia on vangittuna liian monessa maassa, esimerkiksi Valko-Venäjällä., Hongkongissa ja Myanmarissa, Eloranta tähdentää.

ITUC:n kongressi järjestetään 17.–22.11.2022 Australian Melbournessa. ITUC edustaa noin 200 miljoonaa jäsentä 163 maassa ja sillä on 322 jäsenjärjestöä. Suomesta ITUC:n jäseniä ovat SAK ja STTK.