Henkilökunta viihtyy Ekerillä Pedersöressä – ”työnantaja kuuntelee parannusehdotuksiamme”

Pedersöreläinen perävaunuvalmistaja Ekeri palkkaa lisää väkeä ja laajentaa tuotantolaitosta. Henkilökunta viihtyy työssään, ja pääluottamusmies Patrik Bagarnäsin mukaan henkilöstön ja johdon vuoropuhelu toimii hyvin.
12.12.2018 10:05
SAK
Finanssikriisi iski myös Ekeriin, mutta nyt yrityksen liikevaihto taas kasvaa. Työntekijöitä on noin 210. Kuva Johannes Tervo.

Tuotanto toimii täydellä teholla ja työtä tehdään kahdessa vuorossa Ekerin tehtaalla Pedersören Kolpissa. Pääluottamusmies Patrik Bagarnäs ja toimitusjohtaja Matti Laurila kertovat, että yritys rekrytoi minkä ehtii, mutta uusia työntekijöitä on vaikea löytää kunnasta, jossa työttömyys on alle kolme prosenttia.

– Meille haetaan muun muassa hitsaajia ja asentajia. Meillä ei ole liukuhihnaa, ja työssä on hyötyä asentajan tai sähköasentajan koulutuksesta, Bagarnäs sanoo.

Sekä hän että toimitusjohtaja Laurila painottavat kuitenkin, että töihin pääsee muunkinlaisella ammattitaustalla. Ekeri kouluttaa henkilöstöä tarpeen mukaan.

– Yritämme murtaa sen myytin, että työ on raskasta ja likaista eikä sovi naisille, Matti Laurila sanoo.
Ja asennushalli onkin puhdas, siisti ja valoisa.

– Työnantaja kuuntelee parannusehdotuksiamme ja asiat kehittyvät kaiken aikaa parempaan suuntaan. Esimerkiksi viime kesänä täällä uusittiin valaistus, Teollisuusliiton jäseniä tehtaalla edustava pääluottamusmies Patrik Bagarnäs sanoo.

Tuotantoa kotiutetaan

Ekeri valmistaa kuorma-autojen umpikoreja, perävaunuja ja puoliperävaunuja. Yrityksen erikoisuutena ovat perävaunut, joiden sivuseinän voi avata kokonaan. Ominaisuus nopeuttaa kuorman lastaamista ja purkamista. Kuormatilaa voi myös käyttää sen ansiosta monipuolisemmin.
Ekerillä on tätä nykyä noin 210 työntekijää. Suurin markkina-alue on Ruotsi, seuraavaksi suurimmat Suomi ja Norja. Noin 80 prosenttia tuotannosta menee vientiin.

Ekeri valmistaa muun muassa perävaunuja. Kuva Johannes Tervo.

Myynti romahti finanssikriisin pyörteissä kymmenen vuotta sitten, mutta sittemmin kehitys on ollut nousujohteista. Toimitusjohtaja Matti Laurila kertoo yrityksen panostavan hillittyyn kasvuun. Tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoa viidestä seitsemään prosenttia vuosittain.

– Kirkkaimpana tavoitteenamme on valmistaa 900 yksikköä vuonna 2022. Viime vuonna valmistui 710 yksikköä, ja tämän vuoden tavoite on 742.

Ekerin uusi tuotantohalli Kolpin teollisuusalueella on jo harjassa. Hallin rakennuttaminen ei liity kasvutavoitteisiin, vaan yritys aikoo valmistaa perävaunujen lattia-, seinä- ja kattoelementit vastedes itse. Ne teetetään vielä toistaiseksi alihankintana miltei 200 kilometrin päässä Kauhajoella ja tuodaan Kolppiin erikoiskuljetuksena.

– Haluamme parantaa tuotantoprosesseja ja lyhentää tilauksesta toimitukseen kuluvaa aikaa. Valmistamme jo nyt sivuovia samalla menetelmällä, eli meillä on osaamista omasta takaa, Matti Laurila sanoo.

Työn monipuolisuus plussaa

Perävaunun valmistus alkaa hitsaushallissa rungon kokoamisella. Siihen tarvitaan yleensä kaksi työntekijää, jotka seuraavat mukana, kun runko siirtyy ilmatyynyjen päällä asennusasemasta toiseen. Meidän vieraillessamme tehtaalla Tomas Strömin urakka on juuri edennyt viimeiseen vaiheeseen.

– Rungon pitää kaartua tietyllä tavalla. Tarkistan tässä juuri, että kaari on oikeanlainen, Ström kertoo.

Hän on työskennellyt Ekerillä kolmisenkymmentä vuotta. Yrityksen taipaleeseen on tuona aikana mahtunut useita ylä- ja alamäkiä, mutta kehitys on silti ollut enimmäkseen nousujohteista. Henkilöstömäärä on moninkertaistunut Strömin aikana.

Tomas Ström on työskennellyt Ekerillä lähes 30 vuotta ja on siten yrityksen vanhin työntekijä. Kuva Johannes Tervo.

– Tuotantopuolella taisi olla 28 työntekijää, kun minä aloitin, Tomas Ström muistelee. Hän pitää työstään ja sanoo Ekerin olevan hyvä työnantaja.
Hitsaushallista perävaunun runko jatkaa suihkupuhdistukseen ja maalaukseen. Sitten se saapuu suureen asennushalliin, missä Mikaela Skriko työtovereineen huolehtii jatkosta.

Mikaela Skrikon mukaan työn parasta antia ovat työkaverit. Kua Johannes Tervo.

– Tässä asennusasemassa runkoon vedetään sähköt ja asennetaan muun muassa pyörät ja pidikkeet työkalulaatikoita varten, hän sanoo ja esittelee meille yksikköä, jonka on juuri saanut valmiiksi työtoverinsa Vesa Lehdon kanssa.

Nyt he odottavat yksikön kuljetusta seuraavaan työvaiheeseen ja tutkivat asennusasemaan seuraavaksi saapuvan rungon piirustuksia.

– Työn parasta antia ovat työkaverit, Skriko sanoo.

”Aion olla täällä niin pitkään kuin annetaan olla”

Kun perävaunun runko on valmis, siihen asennetaan pohja, seinät, katto ja ovet. 

– Meillä ei ole välivarastoa, joten yksikkö siirtyy suoraan seuraavaan työvaiheeseen, Patrik Bagarnäs kertoo.

Ville Silander asentaa parhaillaan ovia perävaunuun. Hän kertoo olleensa Ekerillä reilun vuoden.

– Täällä riittää tekemistä. Alussa oli paljon uutta opittavaa, mutta nyt tämä alkaa sujua, Silander kertoo.

Hän työskenteli aikaisemmin maatalouslomittajana, mutta haki Ekerille saatuaan vinkin kaveriltaan, joka jo oli Ekerillä töissä. Eikä hänen ole tarvinnut katua päätöstään.

– Aion olla täällä niin pitkään kuin annetaan olla, hän sanoo.

Ekerillä paiskitaan töitä kahdessa vuorossa. Aamuvuoro on kuudesta kahteen ja iltavuoro kahdesta kymmeneen.

– Aamuvuorot ovat parhaita, kun koko ilta on omaa aikaa, Ville Silander sanoo

Aikainen ylösnousu ei ole ongelma

Kun Silander työtovereineen on asentanut ovet paikalleen, perävaunu jatkaa maalaamoon. Sieltä se siirtyy loppuasennukseen, jossa yksi työntekijöistä on Simon Punsar.

Simon Punsar tarkastaa, että kaikki on kunossa yhdessä Mikael Backlundin kanssa. Kuva Johannes Tervo.

Punsar on sähköasentaja ja omien sanojensa mukaan jonkinlainen yleismies. Sähköasentajana hänen tehtävänään on asentaa muun muassa kylmäkoneita ja valaisimia, esimerkiksi takavalopalkkeja, sivuvaloja ja työvalaisimia.

Tänään hän ei kuitenkaan ole tehnyt sähkötöitä vaan asentanut alustaan lokasuojia, säilytyslaatikoita ja muita varusteita.
Jokainen perävaunu mukautetaan asiakkaan tarpeisiin, mikä tuo työhön vaihtelua. Simon Punsar kuitenkin sanoo, että työn oppii melko nopeasti.

– Se on aika pitkälle standardisoitua. Meillä on tietty valikoima, ja työ alkaa sujua rutiinilla, Punsar sanoo. Hän on työskennellyt seitsemästä Ekerin-vuodestaan vähän yli vuoden loppuasennuksessa.

Luottamusmiehellä helpompaa, kun yrityksellä menee hyvin

Silloin kun Patrik Bagarnäs ei huolehdi pääluottamusmiehen tehtävistä, hän tekee lopputarkastuksia. Hänen vuoronsa tulee siis, kun perävaunu on valmis.

– Käyn läpi tarkistuslistan ja varmistan, että kaikki on kunnossa eikä mitään ole unohtunut, niin että voimme toimittaa yksikön asiakkaalle.
Myös Bagarnäs sanoo työkavereiden olevan parasta hänen työssään.

– Tämän parempia työkavereita tuskin on missään.

Pääluottamusmies Patrik Bagarnäs kiittelee työpaikan hyvää keskusteluilmapiiriä. Kuva Johannes Tervo.

Hän kertoo, että hänellä on ymmärtäväinen esimies ja että hän saa hoitaa luottamusmiehen tehtäviään sitä mukaa kuin jotain ilmenee.

Bagarnäsillä on takanaan yli 24 vuotta Ekerin palveluksessa. Hän on ollut kymmenisen vuotta pääluottamusmiehenä ja sitä ennen yhtä pitkään varapääluottamusmiehenä.

– Luottamusmiehellä on helpompaa, kun yrityksellä menee hyvin. Johdon kanssa on helppo keskustella. Heille voi mennä puhumaan mistä tahansa. Jos eteen tulee ongelmia, voin sanoa sen aivan suoraan, hän sanoo.

Yrityksessä on muun muassa sovittu paikallisesti työaikapankista, joka toimii Patrik Bagarnäsin mukaan hyvin. Ja osa pekkaspäivistä on korvattu lyhentämällä jokaisen perjantaipäivän työaikaa, niin että sekä aamu- että iltavuoro lyhenevät kahdella tunnilla.

– Perjantai-iltana on mukavampi lopettaa kuudelta kuin kymmeneltä. Se myös kohottaa motivaatiota.

Jonny Smeds
 

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.