Helsinki Pride -viikon työelämäkeskustelu: Johdolla on iso merkitys työpaikan yhdenvertaisuuden edistämisessä

Palkansaajajärjestöt SAK, Akava ja STTK järjestivät Helsinki Pride -viikon tiistaina kaikille avoimen keskustelutilaisuuden työelämän yhdenvertaisuudesta ja moninaisuudesta. Keskustelun tallenne löytyy tämän jutun lopusta.
29.06.2022 16:15
SAK
Panelistit vasemmalta oikealle: Kerttu Tarjamo, Marko Rissanen, Anukatariina Saloheimo ja Wanda Holopainen. Oikealla juontaja Katja Syvärinen.

Vain kahdeksan prosenttia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista työntekijöistä on työpaikallaan täysin avoin HLBTI-identiteetistään, ilmenee EU:n perusoikeusviraston FRA:n laajasta Suomea koskevasta selvityksestä. Palkansaajajärjestöjen Oikeus olla oma itsensä työpaikalla -keskustelussa pohdittiin, miten työkulttuuria voitaisiin muuttaa yhdenvertaisemmaksi ja turvallisemmaksi.

DNA:n henkilöstöjohtaja ja johtoryhmän jäsen Marko Rissanen korosti monen muun panelistin tapaan johdon merkitystä työpaikan yhdenvertaisuuden edistämisessä.

– Työelämä ei muutu yhdenvertaisemmaksi, jos johto ei puhu siitä. Minä vähän pelkään, että monessa yrityksessä nämä asiat piilotetaan.

Rissanen kertoi, että DNA:n uusi työnantajalupaus on inhimillinen ja omanlainen DNA. Se muodostuu viidestä peruspilarista, joita ovat mutkattomuus, omanlaisuus ja diversiteetti, perheystävällisyys, jatkuva kehittyminen ja aikaan saaminen.

– Se on lupaus. Jokaisella on oikeus ja velvollisuus nostaa käsi pystyyn, jos nämä eivät meillä toteudu.

Yhdenvertaisuus ja moninaisuus esille työhaastatteluissa

Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamon mukaan työnantaja voi luoda tilaa monimuotoisuudelle kertomalla rekrytointitilanteessa, että se arvostaa ihmisten moninaisuutta.

– Työnantajan kannattaa kertoa työhaastattelussa, että se arvostaa yhdenvertaisuutta ja edellyttää, että kaikki työntekijät noudattavat näitä periaatteita. Kun tulevilta työntekijöiltä kysytään, pystytkö sitoutumaan tähän, ei sateenkaari-ihmisten tai muiden vähemmistöihin kuuluvien tarvitse olla ensimmäisenä kysymässä, uskaltaako tänne tulla töihin.

Tarjamo korosti vuonna 2015 voimaan astuneiden yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakien uudistusten vaikutuksia suomalaisille organisaatioille. Monissa erityyppisissä organisaatioissa on lakiuudistusten myötä havahduttu siihen, että yhdenvertaisuus ja moninaisuus ovat myönteisiä asioita myös työntekijöiden kannalta ja pelkkä lakien velvoitteiden täyttäminen ei riitä.

Myös yhdenvertaisuuskouluttaja Anukatariina Saloheimo korosti työnantajan vastuuta yhdenvertaisen ilmapiirin luomisessa. Hän otti esille suurimpien työnantajien mahdollisuuden perustaa sateenkaarihenkilöstöryhmiä.

– Ne voivat olla vertaistukiryhmiä, mutta viisas työnantaja resurssoi niitä myös reflektoijiksi ja suunnittelun osatekijöiksi.

Sosiaalisesti vastuullisen markkinoinnin asiantuntija Wanda Holopainen kaipasi työyhteisöihin johtamista, joka antaa tilaa tunteille.

– Monesti työpaikat ovat hyvin rationaalisia. Niissä pitäisi kuitenkin olla tilaa myös arkisille keskusteluille ja mahdollisuus puhua esimerkiksi peloista kohdata maailma tai omasta häpeästään.

Keskustelun juontajana toiminut SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen muistutti työnantajan velvollisuudesta järjestää työntekijälle turvallinen työskentelytila.

– Se ei tarkoita pelkästään sitä, että koneet ja laitteet ovat turvallisia, vaan että myös henkisesti turvallisen oloinen tila on mahdollinen, Syvärinen huomautti.

Palkansaajajärjestöt mukana myös lauantain Pride-kulkueessa

SAK osallistuu Helsinki Pride -viikon kulkueeseen lauantaina 2.7.2022 yhdessä Akavan ja STTK:n kanssa. Kulkue lähtee liikkeelle Senaatintorilta kello 12. Se päättyy Kaivopuistoon, jossa vietetään puistojuhlaa kello 13 alkaen.

SAK:lla, Akavalla ja STTK:lla on kulkueessa oma paikka blokissa numero 6. Kaikki ovat tervetulleita mukaan kulkueeseen marssimaan yhdenvertaisen ja reilun työelämän puolesta!

Katso tallenne tiistain keskustelusta

Katso tallenne Youtubessa

Tänäkin vuonna SAK:lla on ilo olla Helsinki Priden virallinen kumppani. Olemme ylpeitä, että voimme edistää yhdenvertaisuutta Suomen suurimmassa ihmisoikeustapahtumassa.