Elin Sundback on liittojen ja SAK:n yhteinen edunvalvoja Ahvenanmaalla

Asiamies Elin Sundback toivoo, että mahdollisimman moni työntekijä ja työnantaja liittyisi oman liittonsa jäseneksi. Se parantaisi työelämän pelisääntöjen tuntemusta työpaikoilla.
13.05.2022 09:00
Elin Sundback toivoo eduskunnan kääntävän uudet yleissitovat työehtosopimukset mahdollisimman nopeasti ruotsiksi, sillä niitä on vaikea tulkita itselle vieraalla kielellä. Kuva Ilkka Heino.

Elin Sundback on työsuhteessa palvelualojen ammattiliitoon PAM:iin, mutta hänen palkkakustannuksiinsa osallistuvat myös SAK, elintarviketyöläisten SEL, posti- ja logistiikka-alan PAU, Teollisuusliitto sekä jossain määrin myös Merimies-Unioni. Miten monen herran palveleminen onnistuu?

– Kyllä se onnistuu, kun on tällainen jokapaikanhöylä. Annan lausuntoja SAK:n nimissä Ahvenanmaan maakuntapäivillä (lagtinget), osallistun eri liittojen paikallisten yhdistysten kokouksiin ja koulutustapahtumiin.

– Lisäksi hoidan PAM:n jäsenten työsuhdeasioita ja valvon työehtosopimuksien noudattamista, koska monessa yrityksessä ei ole luottamusmiestä.

Hänen mielestään olisi tärkeää, että niin työntekijät kuin työnantajat järjestäytyisivät omaan liittoonsa myös Ahvenanmaalla. Silloin työehtosopimusten ja työelämän lakien tuntemus työpaikoilla olisi arkipäivää.

– Toimin monella tasolla ay-työssä ylhäältä alas saakka, kertoo Vaasan lähellä syntynyt ja Turussa opiskellut Sundback, jolla on toki tukevat ahvenanmaalaiset juuret.

Siltana mantereen ja maakunnan välillä

Sundback aloitti työssään 2018, kun edeltäjä oli jäänyt eläkkeelle jo 1,5 vuotta aikaisemmin. Ensimmäiseltä ammatiltaan hän on sairaanhoitaja, mutta opiskeli lisää Åbo Akademissa maisteriksi ja työllistyi esimieheksi sosiaalialalle kymmeneksi vuodeksi.

Suomen kieltä osaavana Sundback on siltana Ahvenanmaan ja Manner-Suomen ammattiyhdistystoiminnassa. Ahvenanmaalla yleissitovat työehtosopimukset koskevat yksityistä sektoria samalla tavalla kuin Manner-Suomessa. Se, että työehtosopimukset käännetään ruotsiksi ja että jäsenille on ruotsinkielinen palvelu, on tärkeä asia Ahvenanmaalla.

Sundback koordinoi SAK:n liittojen yhteisiä koulutustilaisuuksia Ahvenanmaan osalta. Useimmiten ahvenanmaalaiset aktiivit osallistuvat koulutuksiin Manner-Suomessa, mutta joskus mannersuomalaiset tulevat kouluttautumaan saarimaakuntaa. Lisäksi hän kannustaa paikallisia aktiiveja osallistumaan liittojen järjestämään toimintaan.

– Ahvenanmaan osastolla on oma edustus esimerkiksi Lappeenrannassa SEL:n edustajakokouksessa toukokuussa. Osasto on käynyt kokousasiat ja materiaalit yhdessä läpi, vaikka kielimuuri onkin joskus asioita hankaloittava asia, Sundback kertoo.

Jotta 7- ja 9-vuotiaan pojan äidille ei aika kävisi pitkäksi, hän on Maarianhaminan kaupunginhallituksen varajäsen ja laulaa kuorossa.

Jaakko Takalainen