Apua! Täällä haisee home! - Sisäilmaongelmia kannattaa ratkoa yhteistyössä

Homeongelmat ja muut sisäilmaan liittyvät pulmat ovat Suomessa yleinen puheenaihe. On homekouluja, homekoteja ja hometoimistoja. Sisäilmasta puhutaan paljon, mutta mitä pitää tehdä, jos työpaikalla epäilee sisäilmaongelmaa?
12.12.2017 13:20
Sisäilmaongelmia kuten homevaurio voi syntyä jo rakennusvaiheessa.

Työpaikan sisäilmaongelmat kuuluvat monelle: työntekijöille, työnantajille sekä kiinteistön omistajalle.

Työnantajan rooli:

Suomen lainsäädäntö ohjaa ja velvoittaa työnantajia työpaikkojen sisäympäristöongelmien ehkäisemisessä ja ongelmien ratkaisemisessa. Työnantajan tulee muun muassa huolehtia siitä, että työolot eivät aiheuta haittaa tai vaaraa työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle.

Työsuojelupäälliköllä on yleensä merkittävä rooli yhteisistä toimintatavoista sovittaessa, niistä viestittäessä ja koulutuksien järjestämisessä. Sisäilmasto-ongelmien syyt ja rakennuksen kunto on aina selvitettävä riittävän luotettavasti ja kattavasti.

Jos työnantajalla ei ole riittävää asiantuntemusta ongelmien selvittämiseen, on hänen käytettävä ulkopuolisia asiantuntijoita.

Työntekijöiden rooli:

Tilojen käyttäjät ovat omalta osaltaan vastuussa tilojen oikeasta käytöstä. Tiloja tulee käyttää suunnitellussa käyttötarkoituksessa ja annettujen ohjeiden mukaan. Työpaikoilla olisi hyvä ohjeistaa, mitä tilojen oikea käyttö tarkoittaa.

Työntekijä on velvollinen ilmoittamaan eteenpäin esimiehelleen havaitsemistaan haitoista ja puutteista sisäympäristöön liittyen.

Tilojen käyttäjät tekevät päivittäin havaintoja työympäristöstään, joten on tärkeää, että heidät on perehdytetty sisäilmastoon liittyviin asioihin.

Kiinteistön omistajan rooli:

Työpaikan kiinteistön omistaa usein joku muu taho kuin työnantaja. Kiinteistön omistajan vastuu rakennuksen kunnosta ja sitä kautta sisäympäristöongelmista on kirjattu maankäyttö- ja rakennuslakiin.

Maankäyttö- ja rakennuslaki edellyttää, että rakennus täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset. Terveydensuojelulain mukaan haitan poistamisesta vastaa rakennuksen omistaja, jos haitta aiheutuu asuinhuoneiston tai muun oleskelutilan rakenteista, eristeistä tai rakennuksen omistajan vastuulla olevista perusjärjestelmistä.

Jos terveyshaitta aiheutuu kuitenkin asunnon tai muun oleskelutilan käytöstä, joka ei ole tavanomaista, terveyshaitan poistamisesta vastaa asunnon tai muun oleskelutilan haltija.

Lue lisää: Ohje työpaikkojen sisäilmasto-ongelmien selvittämiseen. Työterveyslaitos, 2017.

Aleksi Vienonen