Oppositio kurittaisi köyhimpiä kohtuuttomasti

Blogi 10.10.2022 14:43 Järvinen Harri
SAK:n yhteyspäällikkö Harri Järvinen

Poliittinen oppositio on aika hädissään. Näin se on kai nähtävä, koska vyörytys maan hallitusta kohtaan on vähintäänkin kohtuuton. Vaikka kokoomus johtaa gallupeita viikosta toiseen, puolue näyttää olevan peloissaan, koska Sanna Marinin hallitus on johtanut Suomea historiallisen vaikealla hallituskaudella varsin hyvin.

Pääministeri Marinin suosio on ollut aivan eri lukemissa lähivuosikymmenten muihin pääministereihin verrattuna. Näin siitä huolimatta, että kaikki entiset pääministerit ovat saaneet johtaa Suomea paljon suotuisimmissa olosuhteissa.

Kuluva vaalikausi alkoi sisäpoliittisesti hankalasti. Pääministeriä vaihdettiin, samoin valtiovarainministeriä. Koko hallituksen jatko oli vaakalaudalla. Kun näistä hallituksen sisäisitä ongelmista selvittiin, korona-niminen pandemia otti otteeseensa niin Suomen kuin koko maailman. Eikä koronasta päästy edes eroon, kun Venäjän oikeudeton hyökkäys Ukrainaan otti kaiken huomion.

Kokoomuslaisten lisäksi myös perussuomalaiset ovat yrittäneet vyöryttää kaiken mahdollisen syyn koronan ja sodan seurauksista Marinin hallituksen syyksi. Opposition oikeus on toki arvostella hallitusta, mutta kyllähän senkin retoriikalla, arvostelulla joku järjellinen raja pitää olla.

Eduskunnan suuressa salissa ei saa yhteisesti sovitun käytännön mukaan käyttää sanaa, verbiä "valehdella", mutta näköjään valehdella kuitenkin saa niin paljon kuin sielu sietää.

Nyt kun vuodenvaihteen jälkeen tulevat eduskuntavaalit alkavat kuumentaa poliittista kenttää entisestään, suomalaisten on hyvä tarkalla sihdillä seurata, mitä eri puolueet ovat luvanneet, jos pääsevät hallitusvastuuseen.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on listannut oman puolueensa tavoitteiksi muun muassa yrittämiseen ja työntekoon kannustavan verotuksen ja sosiaaliturvan sekä toimivat ja joustavat työmarkkinat. Suomeksi tämä listaus tarkoittaa veronalennuksia kaikille, mikä hyödyttää eniten suurituloisia, sekä toimeentulotuen, asumistuen ja työttömyysturvan leikkauksia, jotka kohdistuvat kipeimmin kaikkein pienituloisimpiin.

Toivottavasti äänestäjät ymmärtävät huhtikuun vaaleissa, mitä kokoomuksen ja perussuomalaisten varaan rakentuva hallitus merkitsisi. Se olisi yhtä kuin köyhimpien kurittamista ja yhteisten palvelujen alasajoa.

Enkä jaksa uskoa, että oikeistohallitus malttaisi pitää näppejään erossa työmarkkinasioistakaan. Tuskin sentään yrittäisivät rynniä neuvottelupöytiin, mutta jos oikeistohallitus olisi vallassa, työnantajat saattaisivat hallituksen taustatuella mennä vielä pidemmälle suomalaisen työmarkkinamallin hajottamisessa. Hallitus puolestaan sorvaisi omalle ideologialleen sopivaa työlainsäädäntöä.

Hyvän esimerkin kokoomuslaisesta politiikasta on antanut SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm. Hänen mukaansa kokoomuksen ollessa viimeksi hallituksessa, yhdeksän kymmenestä suomalaisesta köyhtyi. Kun lukee ja kuuntelee kokoomuslaisten enemmän tai vähemmän peiteltyjä vaalilupauksia, samanlainen meno on odotettavissa, jos hallitusovet kokoomukselle aukenevat.