Ammatillista koulutusta koskevan lain muuttaminen ja siihen liittyviä lakeja

SAK:n lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle.
23.03.2018 13:40

Opetus- ja kulttuuriministeriö
kirjaamo@minedu.fi
anna.kankaanpaa@minedu.fi

OKM/11/010/2018

Opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistellut esityksen ammatillisesta koulu-tuksesta annetun lain muuttamisesta. Esitys koskee ammatillisen koulutuk-sen järjestämistä Ahvenanmaan maakunnassa, ammatillisen koulutuksen rahoitusta sekä lakia yksityisistä turvallisuuspalveluista. Pyydettynä lausun-tonaan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry toteaa seuraavaa.

Ahvenenmaan maakunta    

Ahvenanmaan maakunnassa on itsehallinnon nojalla järjestetty ammatillista koulutusta pääsääntöisesti itse. Lisäksi maakunta on hankkinut koulutusta mannersuomalaisilta ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä. Esityksessä ammatillisen koulutuksen laki muutettaisiin siten, että ammatillisen koulu-tuksen järjestäminen ja hankinta on mahdollista Ahvenenmaan maakunnas-sa jatkossakin. 

SAK puoltaa esitystä. SAK katsoo, että ammatillisen koulutuksen saavutet-tavuus valtakunnallisesti on niin koulutuksen tasa-arvon kuin työvoiman osaamistarpeiden näkökulmasta perusteltua. Esitys varmistaisi ammatillisen koulutuksen jatkuvuuden Ahvenanmaan maakunnassa sekä turvaisi ahve-nanmaalaisten opiskelijoiden yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella laaja-alaisesti ammatillisen koulutuksen tutkintoja ja suorittaa jo aloitetut tutkin-not loppuun. 

Rahoitus    Ammatillisen koulutuksen rahoituksen osalta täsmennettäisiin rahoitus-osuuksia, perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta ja strategiarahoi-tusta koskevia säädöksiä. 

SAK katsoo, että esitys rahoituksen osalta on kannatettava ja oikeansuun-tainen. SAK painottaa, että ammatillisen koulutuksen rahoituksen on kaikil-ta osin tuettava koulutuksen järjestäjien tosiallisia mahdollisuuksia vastata ammatillisen koulutuksen reformin asettamiin tavoitteisiin ja velvoitteisiin. Rahoitusosuuksien osalta täsmennys, jonka mukaan varainhoitovuoden ai-kana lisätalousarvion perusteella myönnettävää rahoitusta voidaan kohden-taa perusrahoitukseen, on kannatettava. Perusrahoitus luo ennakoitavan perustan tutkintojen ja koulutuksen järjestämiselle sekä edellytykset sille, että ammatillista koulutusta on jatkossakin tarjolla kaikilla aloilla ja kaikille opiskelijaryhmille. Tätä linjaa tukee myös esitetty täsmennys perusrahoituksen harkinnanvaraisesta korotuksesta.

Esityksen mukaan harkinnanvaraista korotusta voidaan myötää myös varainhoitovuoden aikana. Tämä tukee osaltaan ennakoitavuutta ja valmiutta vastata toimintaympäristön muutok-siin. Strategiarahoituksen osalta täsmennettäisiin säätelyä, joka ohjaa va-rainhoitovuoden aikaista lisätalousarvion perusteella myönnettävää rahoi-tusta. Esitys on kannatettava. Se tukee koulutuksen järjestäjiä oman toi-minnan kehittämisessä ja uudistamisessa. SAK katsoo kuitenkin, että stra-tegiarahoituksen jakamiselle on oltava avoimet, lakiin perustuvat ja selkeät perusteet.

Vaikka esitykset rahoituksen osalta ovat kannatettavia, SAK katsoo että ne ovat kokonaisuus huomioon ottaen riittämättömiä. SAK muistuttaa, että ammatillisen koulutuksen rahoitus on supistunut vuodesta 2013 lähtien. Uuden rahoituslain mukaisia indeksikorotuksia on odotettavissa aikaisin-taan vuonna 2020. Reformitoimet, kuten koulutuksen järjestäminen työpaikoilla osaltaan lisää kustannuksia, sillä yksittäisten opiskelijoiden ohjaami-nen työpaikoilla sitoo enemmän henkilöstöä kuin ryhmien opettaminen ja ohjaaminen oppilaitoksessa. SAK painottaa, että ammatillisen koulutuksen rahoituksen kokonaistarkastelu ja –arvio on tarpeen, jotta ammatillisen koulutuksen saavutettavuus ja laatu kyetään jatkossakin turvaavaan.

Tutkintojen järjestämisluvat

Ammatillisen koulutuksen järjestämislupien osalta SAK puoltaa esitettyjä täsmennyksiä ja rajauksia. SAK yhtyy esityksen perusteluihin siitä, että muu-toksella varmistetaan, että erityisiä vaatimuksia sisältäviä tutkintoja voisivat myöntää ja tutkintokoulutuksia järjestää vain ne koulutuksen järjestäjät, joilla on tosiasialliset edellytykset tutkinnon laadun varmistamiseen ja tutkinto-koulutuksen asianmukaiseen ja turvalliseen järjestämiseen. 

Energia-alan ammatti- ja erikoisammattitutkintojen osalta SAK kannattaa esitystä. Tutkintojen ammattitaitovaatimuksiin sisältyvä painelaitelainsää-dännön sääntely on huomioitava alan koulutusta järjestettäessä. SAK puoltaa esitystä siitä, että koulutuksen järjestämislupa tulisi myöntää vain sellai-sille koulutuksen järjestäjille, joilla on uuden energia-alan ammatti- tai eri-koisammattitutkinnon osalta tosiasialliset edellytyksen painelaitelainsää-dännön edellyttämän osaamisen tuottamiseen tai varmistamiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriöllä tulee olla asiassa asetuksen säätämisvaltuus. 

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry