STOP nyt! -mielenosoitus

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK ja STTK kutsuvat koolle STOP nyt! -mielenosoituksen hallituksen työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia vastaan torstaina 1. helmikuuta. Mielenosoitus järjestetään Helsingin Senaatintorilla kello 12–14.
Aika: 1.2.2024 Paikka:
Helsingin Senaatintori
Järjestäjä:
SAK ja STTK

Mistä STOP nyt! -mielenosoituksessa on kyse?

Mielenosoitukseen voivat osallistua kaikki hallituksen politiikasta huolissaan olevat ihmiset ja kansalaisjärjestöt. Haluamme lähettää hallitukselle vahvan viestin: työelämää ja suomalaisten hyvinvointia heikentävien toimien valmistelussa on painettava jarrua.

Information om STOP nu!-demonstrationen på svenska
Information about STOP Now! demonstration in English

Tarvitsetko bussikyydin mielenosoitukseen?

Ilmoittaudu täällä!

Ohjelma

Senaatintorilla on luvassa haastatteluita, musiikkia, lämmintä juomaa, pullaa, hernekeittoa, makkaraa ja muuta syötävää. Mielenosoituksen juontavat valovoimaiset Sanna Stellan ja Eeva Vekki. Haastateltavikseen he saavat muun muassa ammattiliittojen puheenjohtajia, kansalaisjärjestöjen toimijoita, hallitus- ja oppositiopuolueiden edustajia sekä SAK:n ja STTK:n puheenjohtajat Jarkko Elorannan ja Antti Palolan.

Musiikista mielenosoituksessa vastaavat upeat DJ Misterhustla sekä Jukka Poika & DJ.

Aikataulu

Kellonajat ovat alustavia.

12.00
Miksi olemme täällä? SAK:n johtaja Saana Siekkinen ja STTK:n johtaja Minna Ahtiainen kertovat hallituksen suunnittelemista leikkauksista ja heikennyksistä

12.10
Mielenosoituksessa mukana olevien yhteistyökumppaneiden puheenvuorot

12.30
Ammattiliitojen puheenjohtajien haastattelut

13.00
Hallituspuolueiden edustajien haastattelut: työministeri Arto Satonen (kok.) ja kansanedustaja Miko Bergbom (ps.)

13.10
Opposition edustajien haastattelut: puheenjohtajat Antti Lindtman (sd.) ja Li Andersson (vas.)

13.25
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola vetävät päivän annin yhteen

13.35
Jukka Poika & DJ

14.00
Loppujuonnot

Ennen ohjelmaa, sen jälkeen sekä taukojen aikana yleisöä viihdyttää  DJ Misterhustla.

Järjestelyt

Kannustamme ammattiliittoja, muita kansalaisjärjestöjä ja yksittäisiä ihmisiä tuomaan paikalle omia kylttejään, banderollejaan ja ilmapallojaan. Toivomme, että mielenosoituksessa ei kannettaisi puoluetunnuksia. Emme hyväksy minkäänlaisia syrjiviä, vihaan yllyttäviä tai väkivaltaisia viestejä tai symboleita ja pidätämme oikeuden poistaa ne mielenosoituksesta.

Noudatamme tapahtumassa turvallisemman tilan periaatteita.

Mielenosoituksen tunniste sosiaalisessa mediassa on #STOPnyt.

Turvajärjestelyt

Koko mielenosoituksen ajan järjestystä valvovat poliisi ja järjestyksenvalvojat. Ota yhteyttä heihin välittömästi, mikäli havaitset häiriökäyttäytymistä, esimerkiksi asiattomia tekstejä kylteissä, muiden osallistujien häirintää tai väkivallalla uhkailua.

Senaatintorille tuodaan wc-tiloja ja paikalla on myös ensiapuhenkilöstöä.

Saapuminen ja bussikuljetukset

Toivomme varsinkin pääkaupunkiseudulta tulevien saapuvan Senaatintorille julkisilla liikennevälineillä. Kuljetusaloilla toimivat ammattiliitot ovat rajanneet julkisen liikenteen poliittisten lakkojen ulkopuolelle torstaina 1.2.2024 eli perille pääsee hyvin.

Järjestämme mielenosoitukseen myös omia bussikuljetuksia eri puolilta Suomea, jotta mahdollisimman moni voi osallistua. Bussikuljetukset ovat maksuttomia ja niihin pitää ilmoittautua etukäteen alla olevan linkin kautta. Kun olet valinnut ilmoittautumislomakkeessa ammattiliittosi tai edustamasi organisaation, saat esille kaikki reitit. Kun olet valinnut reitin, saat esille pysäkit ja aikataulun. Ilmoittautuminen vahvistetaan vasta tämän jälkeen. Kaikille ilmoittautuneille varataan automaattisesti myös paluukuljetus, joka lähtee mielenosoituksen jälkeen.

Ilmoittaudu mukaan tämän linkin kautta.

Ilmoittautuminen bussikuljetuksiin päättyy keskiviikkona 31.1. kello 15. Jos haluat ilmoittautua sen jälkeen, ota yhteyttä alueesi alue- ja järjestöasiantuntijaan.

Bussireiteillä käytetään tarvittaessa ABC-liikenneasemien linja-autopysäkkejä. Muutoin työtaistelutoimien piiriin kuuluvien toimipaikkojen palveluja ei käytetä.

#STOPnyt sosiaalisessa mediassa

Haluatko innostaa myös muita osallistumaan? Viesti mielenosoituksesta omilla somekanavillasi - käytä hästägiä #STOPnyt kun kutsut mukaan ennen tapahtumaa tai kerrot kuulumisia paikan päältä mielenosoituksesta 1.2. Senaatintorilta.

Huom! Jos olet Facebookissa, voit kertoa osallistuvasi myös klikkaamalla Osallistu-painiketta STOPnyt-mielenosoituksen Facebook-tapahtumassa. Kiitos!

Lataa mielenosoituksen materiaaleja

Lataa STOP nyt! -mielenosoituksen materiaaleja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja jaa niitä eteenpäin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #STOPnyt, #STOPnu ja #STOPnow. Materiaaleihin on vapaa käyttöoikeus.

Lataa ja jaa

60.169330227694, 24.95230245