FFC:s svenska seminarium: Vårt jobb – Vår framtid (2 dagar)

En kurs för medlemmar inom de olika FFC-förbunden.
Tid: 19.11. - 20.11.2022 Plats:
Original Sokos Hotel Tapiola Garden
Adress:
Tapioplatsen 3, Esbo
Arrangör:
FFC

Varför behövs facket i dag och hur ser arbetslivet ut om vi förlorar de allmänt bindande kollektivavtalen? Blir riksdagsvalet i april ett ödesval med tanke på våra villkor och rättigheter i arbetslivet?

Bland annat de här frågorna kommer vi att diskutera på FFC:s svenska seminarium den 19–20 november i Hagalund i Esbo. Kom med på seminariet så får du lära dig mer om aktuella arbetslivsfrågor och samtidigt träffa det trevliga gänget från olika fackförbund! Kursen är öppen för medlemmar i alla de FFC-anslutna fackförbunden och från hela Svenskfinland. Kursen är avgiftsfri för deltagaren – kolla att ditt fackförbund står för anmälningsavgiften.

Anmälningstiden till kursen har löpt ut!

Kursprogram

Lördagen den 19 november

10.00: Introduktion, presentation
10.30: Mika Helander (universitetslektor, docent): Världen och vi – Fackföreningsverksamhetens nationella och globala förutsättningar
12.00: Lunch
13.00: Mika Helander: Fackföreningsverksamhetens vardagliga, personliga och lokala förutsättningar
16.00: Fritid
19.00: Middag

Söndagen den 20 november

9.00: Diskussion om lördagens tema
10.00: Riksdagsval – rösta!
11.00: Reijo Paananen (generalsekreterare, Industrianställda i Norden): Val i Norden och deras effekter på arbetsmarknaden
12.30: Lunch och hemfärd