
Stunder då trafikledaren Essi Lappalainen känner att hon lyckas är när hon kan reda ut ett problem och klarar av att betjäna dem som trafikerar järnvägarna och olika parter på ett jämlikt sätt.
Yrkesproffs i arbetslivet: Falköga inom spårtrafiken
Tågtrafiken övervakas och styrs lika noggrant som flygtrafiken. Essi Lappalainen ser till att järnvägen är trygg för både passagerare och dem som arbetar med baninfrastrukturen.
”Trafikledaren har ett stort ansvar. Det handlar inte bara om persontåg med hundratals passagerare eller stora godståg, utan vi som jobbar i trafikledningscentralen gör det möjligt att tryggt utföra banarbete samt växling, alltså att flytta och rangera om vagnar i rätt ordning.
Det finns fyra trafikledningscentraler: I Uleåborg, Tammerfors, Kouvola och Helsingfors. Vi är en säkerhetskritisk bransch och reglerna är därefter.”

”I ledningscentralen finns flera enskilda arbetsplatser som har getts ett specifikt rollnamn och där man sköter ett visst banavsnitt. Man utbildas specifikt för varje enskild arbetsplats. På enorma skärmar ser vi fjärrstyrningssystemen som vi använder för att utföra det egentliga styrningsarbetet samt de system som stöder styrningsarbetet och ger information.
En gammal trafikledare sa en gång skämtsamt att det finns två slags trafikledare: de som har råkat ut för ett misstag och de som kommer att göra det. Små fel kan ske i alla arbeten, men våra riskhanteringssystem är konstruerade så att de effektivt förhindrar allvarliga konsekvenser.”
Det är människor som styr järnvägstrafiken som en helhet, på samma sätt som flygledare styr flygtrafiken.
”Jag är byggnadsingenjör till utbildningen och började jobba med banförbättringsprojekt. På det sättet blev jag bekant med järnvägsvärlden. Jag hade aldrig tidigare tänkt på att det är människor som styr helheten, på samma sätt som flygledare styr flygtrafiken. Jag sökte till utbildningen och fick jobb på VR, där de här uppgifterna tidigare sköttes.
Man behöver inte ha en bakgrund inom de tekniska branscherna. Här jobbar också branschbytare från olika branscher: vårdpersonal, kockar, maskiningenjörer. Minimikravet är en yrkesinriktad grundexamen på andra stadiet eller studentexamen och två års arbetserfarenhet samt god syn, hörsel och grundläggande hälsa. Ansökningsprocessen är lång och lämpligheten bedöms med hjälp av psykologiska tester.
När man genomför en teoridel och en simuleringsperiod blir man erbjuden ett avtal om avlönad praktikant för resten av utbildningen. När Trafikledsverket beviljar behörighet som trafikledare blir man erbjuden ett arbetsavtal på deltid eller heltid beroende på behovet. Beslut om anställning fattas efter att man har blivit klar med utbildningen.”

”Som helhet kan trafikledningen ibland vara som ett pussel, och på de enspåriga avsnitten i norr kan ett försenat tåg leda till en kedjereaktion som drabbar flera andra.
Stunder då man känner att man lyckas är när man kan reda ut ett problem och klarar av att betjäna dem som trafikerar järnvägarna och olika parter på ett jämlikt sätt. Även om du behöver chefens godkännande för många lösningar, känns det bra att du själv har kommit på lösningen.
Många av aktörerna inom tågtrafiken jobbar för skilda organisationer, men vi leker så att säga i samma sandlåda. Vänlighet och kundservice ger ett gott gensvar. Om jag i en svår situation kan ge till exempel en lokförare mer information och vara vänlig, är föraren vanligtvis villig att hjälpa mig. Det kan hända att vi tillsammans löser problemet snabbare än om vi väntar på underhåll.
Allmänheten förstår inte riktigt ansvarsfördelningen inom järnvägen. Tågen och tågtrafiken ansvarar VR för, medan Trafikledsverket ansvarar för baninfrastrukturen och vi på Fintraffic ansvarar för trafikstyrningen. Det är alltså inte alltid VR som är ansvarig för problemen.”
Vi leker i samma sandlåda. Vänlighet och kundservice ger ett gott gensvar.
”Vi gör i regel tolvtimmarsskift. Våra arbetsskift kan vara extremt hektiska. Det kan förekomma störningar i trafiken, och i Finland orsakar i synnerhet väderförhållandena undantag. Då behövs stresstålighet och förmåga att lösa komplicerade problem. Arbetsgemenskapen är bra och du lämnas aldrig ensam.
Jobbet är utmanande också när det är väldigt lugnt. Man måste hålla sig koncentrerad och pigg också då, och man måste snabbt kunna anpassa sig till förändringar.
Trafikledarens arbete är inte det minsta kreativt. Det finns noggranna anvisningar för allt och till exempel kommunikationen är mycket formbunden. Det finns inget utrymme för soloåkning. Eftersom arbetsskiften är långa är också ledigheterna långa. Ledigheterna och den relativt goda lönen gör det möjligt att bland annat resa och ägna sig åt olika hobbyer där man kan förverkliga sin kreativa sida.”
Essi Lappalainen (40 år)
- Trafikledare vid Fintraffic Järnvägs verksamhetsställe i Uleåborg sedan 2013.
- Medlem i Järnvägsunionen RAU.
”Det behövdes en viss kulturförändring inom förbundet och därför gick jag med i verksamheten. I åtta år har jag varit bland annat förtroendeman, vice förtroendeman och arbetarskyddsfullmäktig. Det viktigaste i arbetslivet är rättvisa. Vi lyckas utveckla till exempel arbetshälsan bäst tillsammans med arbetsgivaren. Jag anser att det bästa sättet att lösa olika frågor är genom samarbete.”
Den här artikeln ingår i FFC:s serie Yrkesproffs i arbetslivet, där vi låter de FFC-anslutna fackförbundens medlemmar berätta om sitt jobb. Vi presenterar ett nytt yrkesproffs ungefär en gång i månaden.