Hoppa till innehållet

s a k·fi Ämnen Nyheter Stort ansvar att se till att t…

Jonne Lähde jobbar som installatör av säkerhetsanordningar och har inte ångrat sitt yrkesval en enda dag. Jobbet är intressant och varje dag är annorlunda – om inte annat så byts åtminstone arbetsparen ut nästan varje dag, så man har något nytt att prata om.

Nyhetsartikel

Stort ansvar att se till att tågtrafiken fungerar säkert

För att spårtrafiken ska fungera säkert krävs ett modernt tågkontrollsystem. Jonne Lähde, som är utbildad elektriker, ser till att passagerarna vågar stiga ombord på tågen.

”Genom att underhålla säkerhetsanordningarna ser vi till att tågen hålls på rälsen och trafikerar säkert. Arbetet har alltså ett tydligt syfte. Om man ibland hamnar i nyheterna, är det ett tecken på att man inte har lyckats helt perfekt med allt.

Inom vårt område är Kouvola den huvudsakliga verksamhetsorten, och vi jobbar ända till Kotka och Fredrikshamn samt från Lahtis norrut ända till Pieksämäki. Vi har 14 installatörer av säkerhetsanordningar, varav två åt gången är i beredskap 24/7.

Under en normal arbetsdag övervakar och kontrollerar vi infrastrukturen, till exempel de datorbaserade ställverk som finns med tio kilometers mellanrum samt de anordningar som styrs av ställverken. Det är fråga om aktiva säkerhetsanordningar, så om vi måste göra något med dem, måste vi få tillstånd för banarbete och tågen måste stoppas på det avsnitt som är under arbete. Det finns ganska få luckor då man kan göra saker och ting.

Lyckligtvis är det sällan det uppstår sådana fel som slår ut trafiken. Mindre fel kan det finnas ett par stycken per dag. Ibland går det flera dagar utan att vi har ett enda fel.”

Om du begår ett misstag kan det i värsta fall leda till att människor dör. Ansvaret är stort, men man vänjer sig vid det.

”Ansvaret är ganska stort. När jag sökte det här jobbet för tio år sedan, kändes det nervöst som tjugoårig pojke under anställningsintervjun, när de äldre kollegorna berättade om livets realiteter: om du begår ett misstag kan det i värsta fall leda till att människor dör. Man måste så klart alltid vara noggrann, men jag har vant mig vid det under årens lopp.”

En närbild på bärbar mätutrustning, där Jonne Lähde gör anteckningar på skärmen med en penna.

”Felsökningen är i sig ett enkelt arbete, men om du behöver byta ut något kort på datorapparaterna, så kostar varje sådant lätt mer än tusen euro. Om man börjar reparera ett större fel, kan man tala om kostnader på tiotusentals euro.”

När jag stod och rostade bröd, började jag fundera på att någon ju måste se till att det kommer ström ur vägguttaget.

”När jag var 15 år funderade jag på vilken bransch som skulle ha en framtid. En morgon när jag stod och rostade bröd, började jag fundera på att någon ju måste se till att det kommer ström ur vägguttaget. Det var så det började.

Jag avlade grundexamen för elektriker. Efter skolan började jag fundera på om det här trots allt var min bransch, men sedan blev det här jobbet på VR ledigt. Jag kom in och har skaffat mig behörighet att jobba med järnvägsnätet.

Jag har inte ångrat mig en enda dag. Jobbet är intressant och varje dag är annorlunda – om inte annat så byts åtminstone arbetsparen ut nästan varje dag, så man har något nytt att prata om.”

Installatören av säkerhetsanordningar Jonne Lähde står iklädd hjälm och arbetsrock och tittar leende in i kameran. I bakgrunden syns ett VR-lok.

”De gånger man känner att man har lyckats handlar det ofta om olika reparationer. Om en kollega säger att du inte ska göra en sak på ett visst sätt, men du ändå lyckas reparera felet på ditt eget sätt, så är det ju klart att man känner sig som en vinnare. Hos oss har antalet fel minskat betydligt, och det är ju också ett tecken på att vårt underhållsarbete håller hög kvalitet.

Det finns gott om jobb i den här branschen, för elanvändningen kommer garanterat inte att minska. Ibland jobbar man ute snöblandat regn, men det gör bara gott med lite omväxling.”

När tåget håller tidtabellen betyder det att ganska många människor har gjort sitt jobb väl.

”Arbetet har fått mig att växa. Det sägs visserligen att ’du föds, lever och dör ensam’, men en arbetskamrat är trots allt en otroligt viktig filur som delar med sig av sina tankar, tar hand om dig och som du alltid kan be om hjälp. Ingen kan veta allt, och jag har lärt mig att man inte alltid ska försöka klara sig ensam. Det är bättre att fråga än att göra onödiga misstag.

Jobbet är viktigt med tanke på säkerheten. Om inte vår yrkesgrupp fanns, så vet jag inte om jag själv skulle våga stiga ombord på tåget.

Det skulle vara bra för folk att inse att när tåget håller tidtabellen, så betyder det att ganska många människor har gjort sitt jobb väl.

Jonne Lähde (31 år)

”Jag gick själv med i förbundet redan när jag studerade, och nu har jag varit förtroendeman i tre år. Hos oss är den fackliga organiseringsgraden hundra procent. Det skulle inte vara roligt om man var tvungen att stå ensam och förhandla om saker och ting. Den nuvarande regeringen försöker söndra och härska, men fackförbundens styrka grundar sig på goda kollektivavtal, förhandlingar och gemenskap.”

Den här artikeln ingår i FFC:s serie Yrkesproffs i arbetslivet, där vi låter de FFC-anslutna fackförbundens medlemmar berätta om sitt jobb. Vi presenterar ett nytt yrkesproffs varannan vecka.