Hoppa till innehållet

s a k·fi Ämnen Nyheter Välkommen till verkligheten! t…

Nyhetsartikel

Välkommen till verkligheten! träffade rätt

FFC:s medlemskampanj Välkommen till verkligheten! (även kallad Hör hit!) väckte mycket uppmärksamhet. Unga vuxna gillade kampanjen. Finska Gallups undersökning visar att 50 procent av målgruppen lade märke till kampanjen. Av samtliga finländare upptäcktes kampanjen av var tredje finländare eller 32 procent.

Kampanjen Välkommen till verkligheten syntes som televisions- och utereklam runtom i Finland och bl.a. i förbunds- och löntagartidningarna i månadsskiftet januari-februari. Målet för FFC:s och förbundens gemensamma reklam var att väcka unga vuxna och t.ex. snuttjobbare så de slår vakt om sina rättigheter och utnyttjar det stöd fackförbunden erbjuder.

Nästan hälften av de (46 procent) som uppmärksammade kampanjen ansåg att den talade till målgrupperna, att den på ett positivt sätt avvek från FFC:s information (44 procent) och att den var lämpligt fräckt utformad (41 procent). Var tredje (32 procent) ansåg att kampanjen var lyckad, nödvändig (31 procent) och gav impulser till samtalsämnen (31 procent). Av dem som lade märke till kampanjen ansåg flera än var tredje (36 procent) också att kampanjen påverkade ungdomen att ansluta sig till ett fackförbund.