Hoppa till innehållet

s a k·fi Ämnen Nyheter Utbildning har räddat liv i dä…

På Vianor i Villmanstrand exploderar ungefär två däck per år. En explosion kan vara dödlig, så det är viktigt att inte tumma på säkerheten, betonar Jouko Muhli.

Nyhetsartikel

Utbildning har räddat liv i däckbranschen

Efter åtta dödsfall på elva år tog däckbranschen tag i säkerhetsproblemen med däck som exploderar. De allvarliga olyckorna har nu minimerats som en följd av att arbetstagarna har utbildats och rutinerna på arbetsplatserna har skärpts.

En erfaren 47-årig serviceman och hans relativt oerfarna 26-åriga hjälpkarl håller på att byta däck på en hjullastare. De har redan bytt tre däck och håller på att fylla det fjärde med luft när de upptäcker att däcket inte har satt sig på fälgen som det borde.

Enligt olycksutredningen knackar männen sannolikt på däckets inre låsring med en hammare varpå däcket hoppar på plats – men samtidigt exploderar däcket. Lufttrycket och delar som lossnar från däcket får 26-åringen att slungas mot väggen i verkstaden. 47-åringen blir i kläm under hjulet som stjälper. Båda avlider på platsen och hittas senare av en lastbilsförare som kommer till verkstaden.

Den här olyckan, som inträffade 2003, är inte unik. Under en elvaårsperiod, 1996–2006, skedde sex andra olycksfall i arbetet där arbetstagare dog när däck exploderade. År 2011 skedde ytterligare en olycka där en företagare avled. Sedan dess har inga dödsolyckor rapporterats, vilket visar att det målmedvetna säkerhetsarbetet inom branschen – och framför allt införandet av Däcksäkerhetskortet – har gett resultat.

– Det går inte att förhindra att däck exploderar, men när arbetet utförs på rätt sätt behöver man inte vara rädd, säger Paavo Salo som är ombudsman för däckbranschen på industrifacket TEAM.

1 300 har gått utbildning

År 2006 tog arbetsgivarorganisationen Bildäcksförbundet, industrifacket TEAM och Arbetarskyddscentralen fram Däcksäkerhetskortet, som är det första branschspecifika säkerhetskortet i Finland.

– Med utbildningen har vi hittills fokuserat på att få bort de allvarliga olyckorna. Nu kan vi satsa på att minska de övriga riskerna i arbetet, säger Paavo Salo.

På tio år har 1 300 personer gått däcksäkerhetsutbildningen. Sammanlagt sysselsätter branschen ungefär 2 000 personer – lite fler under högsäsongen och lite färre under lågsäsongen.

– Mycket har hänt under de senaste tio åren. Det har blivit mer ordning och reda i verkstäderna, man har blivit bättre på att använda skyddsburar och branschfolkets inställning har förbättrats. Det har varit av stor betydelse att Bildäckförbundet engagerade sig i Däcksäkerhetskortet från första början, säger Paavo Salo.

Däckarbeten görs inom många branscher och med varierande yrkeskunskap. En riskgrupp är personer som endast sporadiskt byter däck på arbetsmaskiner – flera av olyckorna med dödlig utgång har till exempel skett inom den mekaniska skogsindustrin och transportbranschen.

Explosionsrisken är inte så stor på personbilssidan, utan problemet finns framför allt på den så kallade tunga sidan där man hanterar däck till lastbilar och arbetsmaskiner.

Skyddsbur, hörselskydd och skyddsglasögon

Däckmontören Jouko Muhli har 37 års yrkeserfarenhet av branschen, och han har varit med i den arbetsgrupp som administrerar däcksäkerhetsutbildningen sedan starten 2006.

– Det viktigaste är att få montörerna att alltid ställa däcket i en skyddsbur när man fyller det med luft, och att använda hörselskydd och skyddsglasögon, säger Jouko som jobbar på Vianor i Villmanstrand.

Skyddsburarna har automatisk påfyllning, så montören kan på avstånd följa med att allt går rätt. När ett däck exploderar i en skyddsbur kan ljudnivån nå upp till 160 decibel – mer än tillräckligt för att orsaka bestående hörselskador.

– Burar har funnits i verkstäderna i tiotals år, men de har använts som bland annat förvaringsutrymme. Nu har man äntligen börjat använda dem till det de är avsedda för, berättar Paavo Salo på TEAM.

Om man inte kan använda en skyddsbur, till exempel för att däcket är för stort, ska man stå längs däckets slityta när man fyller det med luft. Det är nämligen mycket ovanligare att däck exploderar på slitytan än på sidan, och det finns inga registrerade dödsfall där arbetstagaren har stått på den sidan av däcket.

Grundlig introduktion i arbetet

I däckbranschen finns många små och självständiga verkstäder där man saknar kunskap om säkerhetsfrågor. Dessutom har säkerhetsfrågor av tradition inte prioriterats högt i den manliga kulturen i branschen. Men sedan flera år tillbaka blåser det nya vindar, och i första ledet går de större kedjorna som Vianor och Euromaster.

– Vi försöker bland annat minimera antalet besökare i hallen. Om någon utomstående nödvändigtvis måste gå dit ska personen ha på sig en röd väst och hörselskydd, och ha sällskap av en guide, säger Veli-Matti Vitikainen som är chef för Vianors verksamhetsställe i Villmanstrand.

Verkstaden i Villmanstrand har tretton fastanställda, men under högsäsongen fördubblas personalstyrkan. De flesta säsongsarbetarna kommer från den lokala yrkesskolan, så de har åtminstone grundläggande kunskap om branschen. Dessutom får de en omfattande introduktion i arbetet. Säsongsarbetarna placeras dessutom på personbilssidan. Den enda arbetsuppgiften de får utföra på den tunga sidan är att tvätta däck.

Jonny Smeds