Parterna inom kommunsektorn nådde i början av maj en uppgörelse om nya kollektivavtal. Foto: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva.
Översikt över förhandlingarna om kollektivavtal: Största delen av kollektivavtalen är färdiga, men parterna är fortfarande oense om flygtrafikens avtal
Parterna på arbetsmarknaden har nått uppgörelser om största delen av de kollektivavtal som löpte ut under hösten och våren. I maj lyckades de FFC-anslutna fackförbunden förhandla fram nya avtal för bland annat staten, kommunerna, välfärdsområdena och byggbranschen. Däremot framskrider förhandlingarna inom flygtrafiken trögt.
I början av maj godkände fackförbundet JHL tillsammans med de andra fackförbunden inom den offentliga sektorn och arbetsgivarorganisationen KT de nya kollektivavtalen för kommunsektorn och välfärdsområdena. Avtalen är i kraft till slutet av februari 2028. Lönehöjningarna är sammanlagt 7,37 procent under den knappt tre år långa avtalsperioden. Det motsvarar den allmänna linjen på 7,8 procent under tre år.
Inom kommunsektorn kom parterna dessutom överens om att förlänga det löneprogram som ingicks 2023. Löneprogrammet innebär att lönerna inom kommunsektorn höjs med sammanlagt 1,8 procent utöver avtalshöjningarna.
I början av maj godkände JHL också det nya kollektivavtalet för staten. Avtalsperioden är exakt tre år och lönerna höjs med sammanlagt 7,8 procent. Avtalets sista år kan sägas upp.
Också universiteten har fått ett nytt kollektivavtal. JHL och de övriga parterna godkände riksmedlarens medlingsbud 21.5. Det nya kollektivavtalet är i kraft i tre år, men det sista året kan sägas upp. Löneförhöjningarna är sammanlagt 7,8 procent.
De kollektivavtal som parterna på arbetsmarknaden har ingått under den här avtalsrörelsen har till stor del följt den uppgörelse som Industrifacket nådde inom teknologiindustrin i februari: treåriga avtalsperioder, löneförhöjningar på sammanlagt 7,8 procent och en möjlighet att säga upp det sista avtalsåret. Kollektivavtal som följer den här modellen har i maj ingåtts också inom bland annat alla byggbranscher, elektrifierings- och elinstallationsbranschen samt energibranschen.
Stridsåtgärder inom flygtrafiken
Luftfartsunionen IAU har fortsatt förhandlingarna om kollektivavtalet för flygtrafiktjänster som löpte ut i mars. I slutet av april förkastade förbundet det medlingsbud som medlaren hade lagt fram. Enligt IAU beaktades det inte i medlingsbudet att lönerna inom flygtrafiktjänsterna inte höjdes alls 2021 och 2022. Lönerna har därför halkat efter lönerna i andra branscher, vilket enligt förbundet bör beaktas i det nya kollektivavtalet.
IAU har genomfört fyra arbetsnedläggelser inom flygtrafiktjänsterna och har varslat om nya arbetsnedläggelser i månadsskiftet maj–juni.
Finlands Trafikflygarförbund SLL har förhandlat med arbetsgivarförbundet Palta om kollektivavtalet för Finnairs piloter sedan augusti 2024. Enligt SLL har parterna gjort vissa framsteg i förhandlingarna och förbundet har därför avbrutit alla stridsåtgärder, bland annat förbudet mot övertidsarbete och beredskap.
Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT har nått ett förhandlingsresultat om kollektivavtalet för Finnairs kabinpersonal. Förhandlingsresultatet ska ännu behandlas av parternas beslutande organ.
Industrifacket nådde i maj en uppgörelse om ett nytt kollektivavtal för UPM Plywood. Industrifacket och Elektrikerförbundet genomförde en strejk som hann pågå i nästan tio veckors tid innan parterna enades om avtalet.
Du kan följa kollektivavtalsförhandlingarna på FFC:s webbplats (på finska).
Nyheten har uppdaterats 22.5: Information om kollektivavtalsuppgörelsen för universiteten har lagts till.