GPS-systemet följer elmontörernas rörelser
När Sallila Sähköasennus installerade GPS-system i sina bilar för drygt tre år sedan var arbetstagarna misstänksamma eller rentav upprörda. Nu har det värsta dammet lagt sig och huvudförtroendemannen anser att det finns både för- och nackdelar med tekniken.
– Det finns lika många åsikter om GPS-positioneringen som det finns montörer, konstaterar Sami Mattila.
Han är elmontör och huvudförtroendeman på Sallila Sähköasennus som har GPS-spårare i sina 24 firmabilar. På företaget jobbar uppemot 40 montörer när också visstidsanställda räknas med.
Sami Mattila har hört om företag som missbrukar informationen från GPS-positioneringen, men enligt honom är erfarenheterna på den egna arbetsplatsen huvudsakligen positiva.
Grundregeln är att arbetsgivaren inte får använda uppgifterna för arbetstidsuppföljning. Däremot får man se var fordonen finns för att till exempel kunna skicka närmaste bil på ett uppdrag eller för att kunna skicka hjälp om det sker en olycka. Elmontörerna gör nämligen mycket ensamarbete.
– När GPS-spårarna kom var reaktionerna mycket negativa. Nu tror jag att de flesta inte ens tänker på saken. Men visst finns det sådana som fortfarande är negativt inställda, säger Sami Mattila.
De tre montörer som den här dagen jobbar tillsammans med Sami verkar ändå ta övervakningen med ro.
– Rädslan handlar väl främst om att arbetsgivaren skulle spionera på oss, säger montören Jari-Tapio Lehto.
Varken han, Kari Virta eller Matti Reini säger sig ändå ha upplevt några större problem på grund av GPS-positioneringen.
Förde smarbetsförhandlingar
Sallila Sähköasennus är ett företag som sysslar med sanering och reparation av elnätet. Företagets egentliga verksamhetsområde är Alastaro, Vittis och Loimaa i Sydvästra Finland. Dessutom har företaget olika projekt på en handfull närliggande orter, bland annat i Ulvsby strax söder om Björneborg, där man sanerar elnätet genom att lägga kablarna under marken. Det handlar om ett stort projekt som inleddes i somras och ska vara klart om drygt ett år.
Sami Mattila började jobba på Sallila Sähköasennus 1989 och har varit huvudförtroendeman i åtta år. Han berättar att företaget har följt de regler som är förknippade med GPS-övervakningen. Innan tekniken infördes förde man samarbetsförhandlingar på arbetsplatsen.
Det är inte bara de 24 arbetsfordonen som har GPS-system, utan också företagets skyliftar och aggregat.
– Men där är det frågan om stöldskydd, för om någon far i väg med grejerna under natten så ser vi var de finns, konstaterar Sami Mattila.
Egen bil som förtroendeman
Fackförbunden betonar att arbetsgivaren inte har rätt att spåra personalrepresentanterna när de utför sina förtroendeuppdrag. Annars kan arbetsgivaren luska ut vilken arbetstagare som har träffat förtroendemannen eller arbetarskyddsfullmäktige i ett känsligt ärende.
Sami Mattila berättar att han använder sin privata bil när han sköter förtroendemannauppdraget.
– Det beror delvis på att jag har en GPS i firmabilen, men framför allt handlar det om att det är behändigare att röra sig med personbil än med lastbil, säger han.
Jonny Smeds