Hoppa till innehållet

s a k·fi Ämnen Nyheter Arbetsinlärning en svår konst…

Nyhetsartikel

Arbetsinlärning en svår konst

Reijo Päivärinta

Det är inte lätt att förverkliga arbetsinglärningen på arbetsplatserna. Enligt utbildningsplanerare Reijo Päivärinta haltar det i alla branscher.

Päivärinta har samlat in uppgifter från förbunden om hur arbetsinlärningen har förverkligats på arbetsplatserna. Inlärningen är obligatorisk inom det andra stadiets yrkesstudier. Årligen genomgår cirka 40 000 yrkesstuderande en praktikperiod på en arbetsplats.

Avsikten med den obligatoriska inlärningen är att inviga den studerande i arbetsplatsens mysterier, dvs. i det arbetet som utförs. Under sin studietid borde den studerande få en mångsidig inblick i olika arbetsuppgifter. Inlärningen är en väsentlig del av en sakkunnig vägledning in i arbetet.

Reijo Päivärinta menar att verkligheten alltför ofta ligger milslångt från målsättningarna.

– Det som ser bra ut till pappers fungerar inte alls i verkliga livet.

Enligt förbundens erfarenheter är det största problemet att praktikanterna utnyttjas för att ersätta fast anställd personal. Det är vanligt att praktikanten får sköta de enklaste hantlangaruppgifter, där han i praktiken inte lär sig någonting nytt. I synnerhet i servicesektorn upplever man att praktikanterna far iväg med fasta jobb eller deltidsarbeten som man i annat fall anställde någon till.

Ett problem är också att de utsedda arbetsplatslärarna inte har tid att vägleda praktikanterna utan att också andra arbetstagare får delta i handledningen. De får dock ingen ersättning för det arbetet. Speciellt de som arbetar på ackord retar sig på att deras tid naggas i kanterna av att vägleda praktikanter.

Kriterier efterlyses

Reijo Päivärinta efterlyser klara kriterier för hur inlörningen ska skötas på arbetsplatserna.

– Det råder brist på arbetsplatser och därför är läroinrättningarna tvungna att acceptera nästan vad som helst som praktikplats för de studerande.

Flera FFC-förbund har föreslagit att arbetspraktikanter inte borde få placeras på arbetsplatser som saknar förtroendeman eller där det finns relationsproblem sedan tidigare. Arbetstagarna borde också informeras på förhand om att en praktikant är på väg.

Päivärinta efterlyser ett tätare samarbete mellan förbunden, läroinrättningarna och arbetsgivarna.

– Problemen borde lösas i samråd, menar han. – Det är enda sättet att få systemet att fungera i praktiken.

Arbetsinlärningen fungerar om
– praktikanten inte ersätter andra arbetstagare.
– förtroendemannen, arbetsgivaren och läroinrättningen kommer överens om spelregler före praktiktiden eller i samband med samarbetsförhandlingar eller behandling av personalplanen. Också ansvar och arbetsuppgifter måste fördelas före praktiktiden.
– praktikantens lärare övervakar att praktiken förlöper enligt planerna.
– läroinrättningarna får tillräckliga resurser att förverkliga arbetsinlärningen. Systemet får inte användas som rena sparåtgärden.