Vuokratyöntekijät pääsivät työhöntulotarkastuksiin tuttuun työterveyteen – ”Esitys meni meillä helposti läpi”

Työsuojeluvaltuutettu Reija Mettovaara kantoi huolta vuokratyöntekijöiden terveydestä. Hän keksi ratkaisun, joka kelpasi työnantajallekin.
01.11.2023 09:00
SAK
Reija Mettovaara kertoo vuosien varrella oppineensa, miten asioita saa parhaiten edistettyä työnantajan kanssa. Kuva Patrik Lindström.

Miten vuokratyöntekijöiden terveydestä voitaisiin pitää nykyistä parempaa huolta? Tämä kysymys jäi pyörimään työsuojeluvaltuutettu Reija Mettovaaran mieleen viime vuosikymmenen lopulla, kun Teollisuusliitossa oli alettu keskustella vuokratyöntekijöiden aseman parantamisesta. Tuolloin Mettovaaran työpaikalla Fiskars Finlandin Billnäsin tehtaalla oli työskennellyt vuokratyöntekijöitä jo toistakymmentä vuotta.

Yhtäkkiä Mettovaara sai idean.

Voisivatko vuokratyöntekijät päästä työhöntulotarkastukseen samaan työterveyspalveluja tuottavaan firmaan, jota Fiskarsin omakin väki käyttää?

Tuumasta toteutukseen

Reija Mettovaara teki esityksen työnantajalle.

Hän selitti, että tutussa työterveyshuollossa juuri heidän työpaikkansa altisteet, kuten melu, kemikaalit ja käsivaltainen työ, tunnetaan – toisin kuin julkisessa terveydenhuollossa, jonka piiriin vuokratyöntekijät kuuluivat. Lisäksi Mettovaara painotti, että vuokratyöntekijöiden tulee olla vakiväen kanssa samanarvoisia.

– Työnantaja sanoi, että ihan totta. Esitys meni meillä helposti läpi, ja myös henkilöstöhallinto puolsi sitä ponnekkaasti, Mettovaara kertoo.
Fiskars ja vuokrafirma sopivat, että terveystarkastus järjestetään niille vuokratyöntekijöille, joilla on vähintään kolmen kuukauden työsopimus. Kustannukset maksaa vuokrafirma.

Ensimmäiset tarkastukset tehtiin vuonna 2020. Tuotantopäällikkö antoi työterveyshuollolle listan niistä vuokratyöntekijöistä, joita asia koski, ja työterveyshuolto alkoi kutsua heitä tarkastukseen.

Työsuojeluvaltuutettu Reija Mettovaara sai kuulla uudesta käytännöstä paljon kehuja.

– Yksi vuokratyöntekijä sanoi, ettei tiedä toista työpaikkaa, jossa työntekijästä välitetään näin paljon.

Tällä hetkellä Fiskarsin Billnäsin tehtaalla ei ole vuokratyöntekijöitä, mutta sopimus työhöntulotarkastuksista on edelleen voimassa. Pakettiin kuuluvat myös lakisääteiset määräaikaistarkastukset.

Vuodet ovat opettaneet neuvottelutaitoja

Reija Mettovaara on toiminut Fiskarsin työsuojeluvaltuutettuna jo seitsemäntoista vuotta. Ura urkeni, kun edellinen työsuojeluvaltuutettu lähti kesken kautensa muualle töihin ja kysyi, olisiko Mettovaara kiinnostunut vapautuvasta pestistä.

Reija Mettovaaralle ammattiyhdistystoiminta oli tuttua, mutta työsuojelun opiskelun hän joutui aloittamaan nollasta. Tehtävä kuitenkin kiinnosti, sillä hän tahtoi olla mukana edistämässä työyhteisönsä hyvinvointia ja oppia samalla uutta.

Mettovaara myöntää, että oli alkuaikoina vähän turhankin ärhäkkä puuttuessaan havaitsemiinsa epäkohtiin.

– Vuosien myötä opin neuvottelutaitoa ja sitä, miten asioita oikeasti pitää viedä eteenpäin. Räyhäämällä työnantajalle ei saa muuta kuin pahan mielen kaikille.

Tätä nykyä yhteistyö työnantajan kanssa sujuu Reija Mettovaaran mukaan erinomaisesti. Mettovaara nauttii työstään, koska saa nykyään tehdä sitä kokoaikaisesti. Järjestely takaa riittävän ajankäytön ja mahdollisuudet räätälöityjen koulutusten pitämiseen.

Myös työkavereiden tuki innostaa jatkamaan.
– Hyvä palaute tuo uutta virtaa ja uskoa omaan työhön. Tulee tunne, että kyllähän minä tämän osaan ja olen tehnyt oikeita asioita.

Näin sen tein -sarjassa henkilöstön edustajat kertovat, mitä ovat tehneet muuttaakseen työelämää paremmaksi.

Kuka?

• Nimi: Reija Mettovaara