Sanna Kyröläinen aloitti SAK:n työsuhdeneuvonnan asiantuntijana – Vee Tirisestä kesäduunari-infon neuvoja

Sanna Kyröläinen on aloittanut SAK:n työsuhdeneuvonnan asiantuntijana. Vee Tirinen puolestaan aloittaa palkansaajajärjestöjen yhteisen kesäduunari-infon neuvojana.
17.04. 09:00
SAK
Sanna Kyröläisen säännöllisiin harrastuksiin kuuluu ulkoilu ja lukeminen, muuten hän tekee mielellään asioita ex tempore ja kokeilee uusia lajeja. Viimeisimpinä ilmajooga, akvarellimaalaus ja padel.

Sanna Kyröläinen kertoo kiinnostuneensa työsuhdeneuvojan perhevapaan sijaisuudesta, koska se tarjoaa mahdollisuuden tehdä konkreettista ja tärkeää työtä ihmisten auttamiseksi työelämässä.

– Odotan voivani hyödyntää ja kehittää oikeudellista osaamistani tehtävässä ja oppia lisää keskusjärjestön toiminnasta. Mukava päästä aloittamaan työt, sillä sekä työnkuva että SAK työpaikkana vaikuttavat erittäin mielenkiintoisilta.

Kyröläinen kertoo työskennelleensä aiemmin kahdessa asianajotoimistossa ja tutustuneensa niissä tehtävissä myös työoikeuteen.  Hän on valmistumassa oikeustieteellisestä tiedekunnasta. Aiemmalta koulutukseltaan hän on röntgenhoitaja.

– Vaikka työtehtäväni ovat olleet erilaisia kuin työsuhdeneuvojan tehtävä SAK:lla, uskon niiden antavan yhdessä oikeustieteen opintojen kanssa hyvät valmiudet tehtävään.

SAK:n työsuhdeneuvonta palvelee erityisesti maahan muuttaneita. Sanna Kyröläinen ajattelee, että töiden tekeminen vieraassa maassa ja uudessa kulttuurissa on usein haastavaa. Työelämän pelisääntöjen ymmärtäminen ja niiden noudattaminen on avainasemassa, jotta kaikilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet menestyä työmarkkinoilla.

– Maahan muuttaneita työskentelee hyvin monenlaisissa asemissa yhteiskunnassamme ja mielestäni on tärkeää auttaa työntekijöitä, jotka tarvitsevat työelämässä apua ja tukea. Lisäksi on tärkeää lisätä tietoisuutta työelämän pelisäännöistä, jotta kaikki voivat työskennellä hyvinvoivilla ja terveillä työmarkkinoilla.

Vee Tirinen jatkaa toista kesää kesäduunari-infossa

Vee Tirinen kertoo ”olleensa todella otettu”, kun häntä pyydettiin viime kesän jälkeen uudelleen SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteiseen kesäduunari-infoon neuvojaksi.

Vee Tirinen.

– Odotan innolla, että pääsen taas vastaamaan nuoria askarruttaviin kysymyksiin ja näin jakamaan tietoa heille kuuluvista oikeuksista.

Vinkkinä kesätöitä hakeville nuorille Tirinen sanoo, että kannattaa olla sovittujen viikkotyötuntimäärien kanssa tarkkana kirjallista työsopimusta allekirjoitettaessa. Jos tarkoituksena on tehdä esimerkiksi 20 tuntia viikossa, niin silloin kannattaa tarkistaa, ettei tuntien kohdalla ole nollatuntisopimukselle tunnuksenomainen 0–20 tunnin viikkotyöaikaa.

– Jos kirjallista työsopimusta ei jostain syystä tarjota edes pyynnöstä, kommunikointi tärkeistä asioista on hyvä käydä esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä, että voi jälkikäteen tarkistaa, mitä on sovittu.

Vee Tirinen kehottaa kiinnittämään huomiota siihen, että allekirjoitettava sopimus on nimenomaan työsopimus, ei esimerkiksi toimeksianto- tai ”kevytyrittäjä”-sopimus, jos on puhuttu yksinomaan kesätöistä.

Tirinen kannustaa olemaan yhteydessä kesäduunari-infoon hyvin matalalla kynnyksellä, vaikka tilanne ei tuntuisi mitenkään ”vakavalta”. Kesäduunari-info avautuu vapun jälkeen 2. toukokuuta.

– Kesätyö sujuu mukavammin, kun tietää, mitä pelisääntöjä niin työnantajan kuin työntekijän tulee noudattaa.