Luottamusmies neuvotteli paremmat palkat ja vaihtoehtoja työvuoroihin – ”Huomasimme selkeän eron työntekijöiden vaihtuvuudessa”

Luottamusmies Heikki Laakkonen sai paikallisen sopimisen avulla läpi muutoksia, jotka ovat sitouttaneet henkilöstöä ja kohentaneet työtyytyväisyyttä.
30.11.2023 08:34
Heikki Laakkonen on toiminut päätoimisena luottamusmiehenä jo yksitoista vuotta. Kuva Patrik Lindström.

Tilanne alkoi olla katastrofaalinen. Inex Partnersin logistiikkakeskus oli muuttanut Espoon Kilosta Sipoon Bastukärriin, eivätkä pidempi työmatka ja sekavat työvuorokierrot miellyttäneet henkilöstöä. Samaan aikaan lähialueelle oli valmistumassa kilpailijan jakelukeskus, mikä kiristi kilpailua osaavasta työvoimasta.

Työnantaja oli pulassa. Lähtijöiden tilalle ei voitu ottaa ketä tahansa, sillä automatisoidussa logistiikkakeskuksessa työskenteleminen vaatii tietyn ammattitaidon.

Ongelmaa ratkaisemaan lähti päivittäistavaralogistiikan luottamusmies Heikki Laakkonen. Hän istui alas toimitusjohtajan kanssa ja ryhtyi esittelemään tälle ideoitaan.

Liki vuoden kestäneiden neuvottelujen jälkeen syntyi paikallinen sopimus, joka nosti palkkoja keskimäärin noin viisi prosenttia. Tämän lisäksi Laakkonen sai ajettua tessiin kahdentoista tunnin vuorokiertojen mahdollisuuden, mikä tarjosi halukkaille mahdollisuuden pidempiin vapaajaksoihin.

Vaikutus oli toivottu.

– Huomasimme selkeän eron työntekijöiden vaihtuvuudessa, Heikki Laakkonen kertoo.

Tavoitteena sopivat työajat

Sittemmin Inex Partnersilla on ryhdytty kehittämään työntekijälähtöistä työvuorosuunnittelua. Henkilöstön toiveita yritys selvittää kyselyin. Käytännön toteutusta pohtii työryhmä, jossa on mukana edustaja jokaiselta osastolta.

– Räätälöimme ihmisille niin paljon erilaisia vaihtoehtoja kuin vain ikinä on tuotannon kannalta mahdollista. Esimerkiksi jos jollekulle sopii parhaiten päivärytmi, yritämme järjestää hänelle pelkästään päivä- ja aamuvuoroja.

Työvuorojärjestelyt ovat kohentuneet Laakkosen mukaan huimasti, mutta työtä on yhä tehtävänä.

– Ei voi tuulettaa, että työvuorot olisivat nyt hirveän hyvät. Ne ovat ihan ookoo, ja niiden kanssa voi elää. Yritämme vieläkin keksiä parannuksia.

Laakkonen on joka tapauksessa huojentunut siitä, että osaavat työntekijät saatiin sitoutettua palkkausta ja työvuoroja petraamalla.

– Työpaikan henki on parempi, kun vaihtuvuutta on vähän, ja lisäksi työtyytyväisyystutkimusten tulokset ovat alan kärkeä. Tämä on hyödyttänyt siis niin työntekijöitä kuin työnantajaa, Laakkonen summaa.

Ymmärrys auttaa luottamustehtävässä

Heikki Laakkonen on toiminut päätoimisena luottamusmiehenä jo yksitoista vuotta. Alun perin hänestä tuli varaluottamusmies työkavereiden kannustuksen vuoksi.

– Olin aika usein se, joka kävi sanomassa epäkohdista työnantajan edustajalle. Joskus naurettiin, että pitää panna Laakkonen asialle, että saadaan homma korjattua.

Tätä nykyä Laakkosella on 700 edustettavaa. Vuosien mittaan hän kokee kasvaneensa tehtävässään merkittävästi.

– Alussa olin hankala luottamusmies. En osannut esittää asioita kovin rakentavasti. Kun kokemusta ja ymmärrystä tulee lisää, laajakatseisuus kasvaa.

Laakkonen pyrkii aina selvittämään, miksi työnantaja näkee asiat tietyllä tavalla.

– Omia ajatuksiaan pystyy myymään, kun ymmärtää työnantajan intressit. Se on yksi tärkeimpiä asioita paikallisessa sopimisessa.

Näin sen tein -sarjassa henkilöstön edustajat kertovat, mitä ovat tehneet muuttaakseen työelämää paremmaksi.

Kuka?

• Nimi: Heikki Laakkonen