Hallituksen toimet uhkaavat naisten asemaa työelämässä

Eurooppalaisen ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestön ETUCin naiskomitea on syvästi huolissaan hallituksen tekemän politiikan vaikutuksista työelämän tasa-arvoon Suomessa.
26.03. 13:13
SAK
Kuva iStock.

Myös muualla Euroopassa kannetaan huolta Suomen hallituksen ajamien työelämän heikennysten ja sosiaaliturvan leikkausten seurauksista. Nämä vaikuttavat rajulla tavalla monen työtä tekevän, pienituloisen ja työttömän arkeen. Erityisen kovaa ne iskevät naisiin.

– Olemme syvästi huolissamme ja erittäin pettyneitä siihen, että naistyöntekijöiden ja naisten oikeuksia ollaan merkittävästi heikentämässä Suomessa, sanotaan Euroopan ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestö ETUCin naiskomitean tuoreessa kannanotossa.

Kannanotossa huomautetaan, että on olemassa todellinen riski siitä, että hallituksen toimien seurauksena sukupuolten tasa-arvon kehitys Suomessa pysähtyy – tai jopa heikkenee.

– Annamme täyden tukemme suomalaisille kollegoillemme ja heidän pyrkimyksilleen avata neuvottelut hallituksen kanssa tasapainoisemman ratkaisun löytämiseksi. Emme voi vain katsoa sivusta, kun sinnikäs työ sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi ollaan vesittämässä.

”Ongelmia pitäisi ratkoa aidossa yhteistyössä”

Kannanotossa huomautetaan, että kaavailtu vientivetoinen palkkamalli vaikeuttaisi merkittävästi matalapalkka-alojen mahdollisuuksia kuroa umpeen palkkakuilua. Suomessa sukupuolten väliset palkkaerot ovat jo nyt suurempia kuin Euroopassa keskimäärin.

Myös työlainsäädäntöön suunnitellut muutokset herättävät huolta. Kannanotossa painotetaan, että esimerkiksi määräaikaisten työsuhteiden sopimisen helpottaminen johtaisi väistämättä raskauden perusteella tapahtuvan syrjinnän lisääntymiseen. Sosiaaliturvan leikkaukset osuvat niin ikään erityisesti nuoriin ja matalapalkka-aloilla työskenteleviin naisiin.

Hallituksen toimet ollaan viemässä läpi yksipuolisesti työnantajien aseman kohentamiseksi.

– Asioita ja ongelmia pitäisi ratkoa aidossa yhteistyössä, kannanotossa muistutetaan.

Jaettu huoli

Myös SAK on useaan otteeseen ilmaissut pelkonsa hallituksen toimien tasa-arvoa rapauttavista vaikutuksista. Samaan asiaan on kiinnittänyt huomiota niin ikään esimerkiksi tasa-arvovaltuutettu lausunnossaan

– Suomi sijoittuu jo nyt kansainvälissä tasa-arvovertailuissa Pohjoismaiden viimeiseksi. On erittäin surullista, että hallitus on heikentämässä naisten asemaa työelämässä kautta linjan. Nyt tarvittaisiin korjaavia toimenpiteitä, eikä lyhytnäköistä ja yhteiskunnallista eriarvoisuutta lisäävää politiikkaa, SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen painottaa.

Lue Euroopan ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestö ETUCin naiskomitean kannanotto englanniksi
Lue Katariina Sahlbergin blogi: Hallitusohjelman toimet rapauttavat tasa-arvoa