“Tämä on vähän sellaista hölmöläisten peiton jatkamista”

Markku Torssoselle hallituksen suunnitelmat nostavat karvat pystyyn
09.04. 13:54
SAK
Markku Torssonen epäilee, että hallituksen leikkaukset eivät paranna työllisyyttä.

Ilomantsissa asuva Markku Torssonen on juuri puuhailemassa pihatöissä, kun puhelin soi. Vaimo vastaa ja kiikuttaa puhelimen ulos miehelleen.

Excel Compositesin tehtaalla Joensuussa työskentelevällä Torssosella on aikaa tehdä pihatöitä keskellä päivää, koska hän on juuri haastattelun aikana lomautettuna työstään. Sen ajan hän joutuu elämään vastoin tahtoaan puolella siitä rahasta mitä työssä ollessaan.

– Jos tulee vielä lomautus, niin siellä on taas seitsemän päivän karenssi edessä. Ja päivän sairausomavastuu voi osua heti kohdalle, kun on flunssakausi käynnissä. Kyllä nämä ovat sellaisia juttuja, että heti ne heikentävät työntekijän asemaa, Torssonen sanoo.

Hän on seurannut tarkasti uuden hallituksen tekemisiä.

Kyllähän tämä nostaa karvat pystyyn, että mitä kaikkea arvon hallitus keksii. Tuntuu, että tämä on vasta alkusoittoa. Tyyli on se, että köyhät kyykkyyn. Että työnantaja pystyy sanelemaan mahdollisimman paljon näitä asioita.

Torssosen mielestä työelämä on muuttunut viime aikoina epävarmempaan suuntaan. Sen takia työntekijöiden niskoille ei saisi kääntää kaikkea vastuuta säästöistä.

– Ennen sanottiin, että valtion leipä on pitkä ja kapea. Mutta tuntuu, että sekin on vain lyhentynyt. Tänään kun menet töihin, niin et tiedä onko sinulla työpaikkaa huomenna enää ollenkaan. Tilanteet muuttuvat niin nopeasti.

Muutamassa kymmenessä vuodessa työelämä on muuttunut paljon. Vanhat säännöt eivät enää uudessa maailmassa päde.

– Entisaikaan työnantaja piti huolta työntekijöistä. Jos työntekijä teki hyvin asioita niin se palkittiin. Nyt ei ole enää mitään väliä, miten työntekijä voi tai miten sillä menee. Ja sen palkkio on nykyisin vain ruoska.

Kun epävarmemmaksi muuttuneeseen työelämään yhdistetään hallituksen leikkauslistan asioita, esimerkiksi irtisanomisen helpottaminen, ansiopäivärahan porrastus, työttömyysturvan omavastuuajan pidentäminen ja lapsikorotusten poistaminen, käy työntekijöiden asema ahtaaksi.

Työehtojen heikennykset, sosiaaliturvan leikkaukset ja lakko-oikeuden rajoittaminen eivät Torssosen mielestä edes tuo lisää rahaa valtion kassaan.

– Valtion menoja pitäisi saada pienennettyä ja samaan aikaan ulkomaalaisia työntekijöitä minimipalkan alle töihin. Ettei vaan tarvitsisi maksaa liikaa. Sitten ihmetellään mistä tämä loppu otetaan, ja siihen sanotaan, että käy sosiaalitoimistossa. No eikö se juuri lisää valtion menoja? Tämä on vähän sellaista hölmöläisten peiton jatkamista.

Hallitus perustelee leikkauslistaansa muun muassa työllisyyden parantamisella.

– Minulla on sellainen epäilys, että työllisyyttä nämä toimet eivät paranna.

Yksi syy tähän on harvaan asuttu Suomi. Siinä missä Helsingissä moneen paikkaan kulkee parin minuutin välein bussi, raitiovaunu tai metro, Lappeenrannassa kulkee vain bussi ja välit ovat puoli tuntia. Siellä, missä Torssonen asuu, kulkee vain koulubussi. Töihin pääsee ainoastaan omalla autolla.

– Kun pitää tinkiä, niin ihmiset joutuvat myymään pahimmassa tapauksessa kulkupelinsä pois. Jos ne asustavat alueella, jossa sitä kulkupeliä tarvitaan, niin voi vaan kysyä, että millä ne kulkevat töihin jos sellaista sattuvat joskus saamaan?

Torssosen mielestä hallitus on irtautunut todellisuudesta.

– Ne on siellä niin hyvätuloista porukkaa, että eivät ymmärrä tällaisten tavallisten kansalaisten ongelmia. Siellä ei varmasti edes haluta ymmärtää.

Mitä tästä kaikesta seuraa? Siihen Torssosella on selkeä näkemys.

– Varmasti leipäjonoissa ja sosiaalitoimistoissa alkaa ovet käymään. Väkisinkin ihmiset joutuvat jostain leipää ehtimmään.

Lue lisää www.sak.fi/painavasyy