Hallituksen tehtävä päätös aktiivimallin lakkauttamisesta budjettiriihessä

SAK haluaa hallituksen päättävän työttömyysturvan aktiivimallin purkamisesta elokuun budjettiriihessä. Valtiovarainministeri Mika Lintilän budjettiehdotuksessa ei mainita aktiivimallin lakkauttamista.
14.08.2019 16:23
Kuva: SAK.

– Hallitusohjelman lupaus työttömille on pidettävä ja aktiivimalli on purettava. Hallituksen kiistely työllisyystoimista ei saa johtaa työttömiä kurittavan leikkurin jatkumiseen, SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta toteaa.

SAK toivoo, että uuden hallituksen myötä työllisyyspolitiikassa tapahtuu työttömien ja työttömyysuhan alla olevien palkansaajien kannalta muutos inhimillisempään suuntaan.

Edellisen hallituksen leikkausten ja työehtojen heikennysten sijaan tällä hallituskaudella on painotettava työllistymisen mahdollistamista. Keppien sijaan työllistymistä tukee koulutuksen ja työvoimapolitiikan vahvistaminen.

– Budjettiriihessä on löydettävä keinoja vahvistaa työttömien palveluita. Hallitus on kunnianhimoinen työllisyystavoitteessaan, eivätkä valtiovarainministeriön budjettiesitykseen sisältyvät ja hallitusohjelmassa sovitut työllisyysmäärärahojen korotukset riitä tavoitteen saavuttamiseen, Kaukoranta huomauttaa.

SAK:n pääekonomistin mukaan tässä taloustilanteessa olisi kannattanut vahvistaa valtion taloutta siirtämällä verotuksen painopistettä pääomien ja varallisuuden verottamiseen. Toisaalta ilmassa on merkkejä synkkenevästä suhdannekehityksestä, joten budjettiesityksen lievästi elvyttävälle linjallekin voi löytää perusteita.

Samalla hallituksen on huomioitava, että budjettiehdotuksen sisältämät valmisteverokorotukset osuvat suhteellisesti kovemmin pienituloisiin.

– Haittaverojen korotukset ovat sekä haittojen vähentämisen että julkisen talouden näkökulmasta perusteltuja, mutta hallitusohjelman mukaisesti budjettiriihessä on varmistettava, että kokonaisuutena hallituksen toimet eivät kasvata tuloeroja.