Muistilista työssä aloittavalle

Voit välttää useimmat työelämän ongelmat, kun tiedät oikeutesi ja velvollisuutesi. Jos kohtaat ongelmia, saat apua ammattiliitosta tai työpaikkasi luottamusmieheltä.
Asentaja työssään. Kuva: Kevin Kozicki / Kuvatoimisto Gorilla.

Huolehdi vähintään seuraavista asioista

1. Tee aina kirjallinen työsopimus. Älä allekirjoita papereita, jos et ymmärrä niitä.
  2. Sinulla on oikeus saada opastusta, kun aloitat uuden työn. Kysy neuvoja työpaikalta rohkeasti.
  3. Etsi työehtosopimus eli tes, joka on voimassa omalla työpaikallasi. Työehtosopimuksesta saat tietää, mitkä ovat työntekijän oikeudet ja velvollisuudet.
  4. Jos työnantajasi ei ole velvollinen noudattamaan työehtosopimusta, hänen täytyy silti noudattaa Suomen lakia. Myös laki kertoo työntekijän yleiset oikeudet ja velvollisuudet.4.
  5. Neuvottele vähimmäistuntimäärä, jos työnantaja tarjoaa sinulle nollatuntisopimusta. Nollatuntisopimus tarkoittaa, että työnantajan ei ole pakko antaa sinulle työtunteja. Sinun työaikasi voi olla esimerkiksi 0–20 tuntia viikossa. Jos sinulla on työsopimuksessasi 0 työtuntia, et ehkä saa palkkaa.
    Kun työsopimukseesi on merkitty vähimmäistuntimäärä, työnantajan täytyy maksaa sinulle vähintään ne työtunnit.
  6. Sinun täytyy saada palkkakuitti aina kun saat palkkaa. Tarkista joka kerta, että palkkakuitin tiedot ovat oikein. Palkkakuitissa lukee palkkasi, verot ja muut maksut.
  7. Jos teet töitä työvuorolistan mukaan, säilytä kopiot työvuorolistoista. Jos työvuorolista muuttuu, kirjoita muutokset muistiin.
  8. Kun työsuhde loppuu, huolehdi siitä, että saat lomakorvauksen oikein. Saat lomakorvauksen, jos et ole käyttänyt kaikkia lomapäiviäsi. Lomakorvauksen voit katsoa palkkakuitista.
  9. Kun työsuhde loppuu, pyydä aina työtodistus työstäsi.
  10. Tutustu työpaikkasi luottamusmieheen ja työsuojeluvaltuutettuun. He hoitavat työntekijöiden asioita työnantajan kanssa. Luottamusmies voi auttaa työntekijää, jolla on ongelmia työnantajan kanssa.
  11. Liity ammattiliittoon. Ammattiliitto on järjestö, johon kuuluu saman alan työntekijöitä. Ammattiliitto keskustelee työnantajien kanssa siitä, millaisia ovat työehdot.