Palkka
Palkka on korvausta työstä.
Palkka ei saa olla pienempi, kuin vähimmäispalkka, joka on kerrottu työehtosopimuksessa. Vähimmäispalkka tarkoittaa sitä rahaa, joka työstäsi vähintään kuuluu maksaa. Jos alalla, jolla teet töitä, ei ole työehtosopimusta, palkan täytyy silti olla kohtuullinen. Kohtuullinen tarkoittaa palkkaa, joka maksetaan muissa samanlaisissa töissä.
Palkassa voi olla myös erilaisia lisiä. Lisät ovat peruspalkan lisäksi maksettavia korvauksia. Voit saada esimerkiksi iltalisää, yötyölisää, lauantailisää tai sunnuntailisää. Esimerkiksi sunnuntaina tehdystä työstä maksetaan 100 prosentilla korotettu palkka. Saat siis kaksinkertaisen palkan, ellei alan työehtosopimuksessa ole sovittu muuta.
Palkka maksetaan yleensä pankkitilille.

Päivitetty 11.11.2021

Kuukausipalkka
Jos sinulla on kuukausipalkka, saat palkkaa kerran kuukaudessa. Palkanmaksukausi on silloin yksi kuukausi. Palkanmaksukausi tarkoittaa aikaa, jolta sinulle kerrallaan maksetaan palkkaa.
Tuntipalkka
Jos sinulla on tuntipalkka, saat palkkaa kahden viikon välein. Tuntipalkka maksetaan sen mukaan, kuinka monta tuntia olet tehnyt töitä.
Palkkalaskelma eli palkkakuitti
Kun saat palkan, sinun pitää aina saada myös palkkalaskelma. Sitä sanotaan myös palkkakuitiksi, palkkatodistukseksi, palkkanauhaksi tai tilinauhaksi. Palkkalaskelma kertoo, kuinka paljon palkkaa sinulle on maksettu, mitä tästä bruttopalkastasi on vähennetty ja miten paljon rahaa, eli nettopalkkaa, saat sen jälkeen tilillesi.
Aina kun saat palkkaa, maksat siis palkastasi veroja ja muita lain määräämiä maksuja. Et siis saa työsopimuksessa sovittua palkkaa ihan kokonaan tilillesi.
Tarkista palkkalaskelmasi aina huolellisesti!
Palkkalaskelmassa pitää lukea ainakin nämä
Kun työsuhteesi päättyy, työnantajan täytyy maksaa sinulle viimeinen palkkasi eli lopputilisi heti, ellet ole sopinut työnantajan kanssa toisin työsopimuksessa tai muulla tavalla. Jos työsuhteesi aikana on kertynyt vuosilomapäiviä, joita et ole pitänyt vapaapäivinä, sinun pitää saada ne viimeisen palkan mukana rahana eli lomakorvauksena. Lopputiliin kuuluu myös vuosilomakorvaus.
Palkan riittävyys
Jos olet opiskelija tai osa-aikainen tai sinulla on nollatuntisopimus, palkkasi ei ehkä riitä elämiseen. Silloin voit hakea ja saada tukea Kelasta.
Asumistuki
Kela voi antaa asumistukea eli rahaa vuokran tai asunnon vastikkeen maksamiseen. Voit saada tukea erilaisiin asuntoihin, esimerkiksi vuokra-asuntoon ja omistusasuntoon. Asumistuen määrä riippuu siitä, kuinka paljon palkkaa, opintotukea tai työttömyysturvaa saat ja kuinka paljon maksat asumisestasi. Asumismenoja ovat vuokra ja vesimaksut sekä omistusasunnon vastike, hoitokulut ja asuntolainan korot.
www.kela.fi/asumistuki
Toimeentulotuki
Kela voi antaa sinulle toimeentulotukea, jos palkkasi tai muu tuki on pienenmpi kuin toimeentulotuki. Voit saada toimeentulotukea myös, jos sinulla ei ole työtä etkä ole oikeutettu muuhun tukeen.
www.kela.fi/toimeentulotuki
Onko sinulla ongelmia palkan saamisessa?
Pidä kirjaa tekemistäsi työtunneista ja tarkista sen avulla palkkalaskelmasi. Työnantajan on annettava palkkalaskelma työntekijälle palkan maksun yhteydessä. Säilytä palkkalaskelmat.
Mikäli huomaat virheitä tai puutteita palkanmaksussa, toimi näin:
1. Pyydä työnantajaa maksamaan palkkasi. Tee pyyntö tekstiviestillä tai sähköpostilla.
2. Mikäli työnantaja ei maksa palkkaasi pyynnöstäsi huolimatta, ole yhteydessä omaan ammattiliittoosi. Jos et ole ammattiliiton jäsen, voit kääntyä esimerkiksi oikeusaputoimiston tai asianajotoimiston puoleen.
Jos työnantaja ei pysty maksamaan palkkaasi, koska hänellä ei ole rahaa, ota heti yhteyttä palkkaturvaan. Voit saada palkan palkkaturvasta, jos työnantaja on maksukyvytön.
Toimi nopeasti! Palkkaturvahakemus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun palkka olisi pitänyt maksaa.
Palkkaturvan hakuohjeet
Oikeusaputoimistojen yhteystiedot