Tjänsterna för arbetslösa överförs till landskapen om knappt två år – viktigt att fokusera på personlig service

Privata serviceproducenter kan ge kompletterande service, men fackcentralen FFC betonar att det är den offentliga sektorn som bäst kan garantera att alla arbetslösa behandlas jämlikt när arbets- och näringsbyråerna läggs ner.
05.04.2018 16:50
FFC
Arbets- och näringsbyråerna läggs ner, och tjänsterna för arbetslösa överförs till landskapen i januari 2020. Foto: FFC/Patrik Lindström

Regeringen meddelade på torsdagen att landskapen tar över ansvaret för tjänsterna för arbetslösa från och med januari 2020. Arbets- och näringsbyråerna läggs ner och de nuvarande arbetskrafts- och företagstjänsterna görs om till tillväxttjänster. Regeringen vill att landskapen i allt större utsträckning ska köpa tjänster av privata aktörer.

FFC har under hela reformprocessen betonat att tjänsterna för de arbetslösa måste tryggas. Tjänsterna får inte automatiskt överföras till privata aktörer, utan den offentliga sektorn måste också i fortsättningen ha en central roll. Sedan kan privata aktörer och organisationer ge kompletterande service.

– Offentlig service är det säkraste sättet att garantera att alla arbetslösa behandlas jämlikt och att också de mest svårsysselsatta får service i hela landet, konstaterar FFC:s arbetskraftspolitiska expert Alli Tiensuu.

Lyckligtvis verkar helheten kring tillväxttjänsterna ha utvecklats till det bättre under beredningen. FFC anser bland annat att det är positivt att landskapen blir skyldiga att upprätthålla serviceställen. Fackcentralen betonar också att det är viktigt att de arbetslösa får personlig betjäning.

– Både den arbetslösa och den expert som ansvarar för att betjäna den arbetslösa drar nytta av att träffas ansikte mot ansikte genast i början av arbetslösheten. Då kan de kartlägga situationen och hitta de bästa sätten för den arbetslösa att få jobb igen.

Lagarna om tillväxttjänsterna ingår i landskapsreformen, men vid sidan av det bereder regeringen också en annan lag som skulle innebära att uppgifter vid arbets- och näringsbyråerna öppnas upp för privata serviceproducenter redan innan landskapsreformen träder i kraft.

– Vi förundras över regeringens brådska att tillfälligt förändra tjänsterna före den egentliga reformen. De kommunala försöken inom arbetskraftstjänsterna, som inleddes i fjol, pågår fortfarande.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig