Med en robot som arbetskamrat – så här förändrades vardagen för farmanomen Ulla

Farmanomen Ulla Fagerström hör redan på ljudet om det är något fel på roboten. Hon berättar hur arbetsdagarna har förändrats sedan hon fick en robot som arbetskamrat.
30.01.2018 12:24 Uppdaterad 30.01.2018 12:24
LÖNTAGAREN
Lagerautomaten har gjort Ulla Fagerströms jobb lättare. Foto: Laura Oja

1. Roboten har gjort arbetet lättare

 – Vår robot är i praktiken ett stort metallskåp bakom farmaceutens arbetsbord. Genom glasdörren kan kunderna se hur roboten transporterar produkterna. I synnerhet barn tycker om att följa med hur plockaren arbetar och förpackningarna rör sig.

– Vår robot är en lagerautomat. Den är halvautomatisk, vilket betyder att vi för hand lägger in varorna i roboten, när det kommer en varuleverans. När vi har fyllt roboten transporterar den förpackningarna med läkemedel till de fack som finns bakom farmaceuternas arbetsbord, i takt med att kunderna kommer med sina recept.

– Arbetet har blivit mycket lättare sedan vi fick roboten. Tidigare var den tekniska personalen tvungen att kika över axeln på farmaceuten för att se vad kunden behövde. Sedan hämtade vi produkterna från lådskåpen. Numera sköts plockandet nästan helt och hållet av roboten. Vissa apotek har helautomatiska robotar som man inte behöver fylla, utan som själva sätter produkterna på rätt plats. Då behöver man bara lägga förpackningarna på transportbandet.

2. Man måste följa med roboten

– Roboten hålls i skick när vi noggrant följer med hurdan åtgång produkterna har och håller ordning på lagret inne i maskinen. Ibland plockar roboten fel produkt eller så böjs någon del, och då måste vi ta fram verktygen. Oftast börjar det hela med att roboten ger ifrån sig konstiga ljud. Då öppnar vi dörren och börjar tolka robotens meddelanden.

– Om det uppstår någon riktigt allvarlig störning klarar vi oss också utan roboten – med vårt gamla system. Apotekets verksamhet stannar inte upp om det tillfälligt blir strul med roboten.

3. Behöver vattenpass och hovtång

– När roboten kom till apoteket blev min arbetsbeskrivning mer teknisk. Roboten behöver ibland underhållas, så jag får använda hovtång och vattenpass mer än förr. Det gör ingenting, för i övrigt har jobbet blivit lättare.

– Om roboten slutar fungera undersöker jag om jag kan reparera felet eller om jag måste kalla på reparatören. De grundläggande sakerna klarar jag av på egen hand. Om jag inte alls var tekniskt orienterad skulle det kanske inte vara så roligt att ha med roboten att göra.

4. Kräver språkkunskaper

– Roboten har en annan programvara än resten av apoteket, men de kommunicerar sinsemellan. Roboten talar bara engelska och tyska, vilket har varit besvärligt för en del arbetskamrater. Men bra har vi ändå lärt oss att hantera roboten.

– Hela gänget har haft en positiv inställning till roboten, trots att ingen av oss hade erfarenhet av något sådant från tidigare. Varje störning var ny. När vi lyckades lösa ett visst problem förmedlade vi också kunskapen till dem som inte jobbade just då. Småningom lärde vi oss allt mer. Den som förstår roboten bäst kan inte alltid vara på plats, så alla måste kunna göra någonting. Åtminstone ta en bild av felet med sin mobil och skicka bilden till reparatören för att be om hjälp.

– Jag känner till företag där arbetstagare har tvingats sluta på grund av att man har fått en robot, men jag känner också till arbetsplatser där arbetstagarna har lyckats motivera varför de behövs. Det behövs alltid personal som kan underhålla roboten. Satsningar på robotisering kan också skapa nya jobb.

5. Människorna kan koncentrera sig på andra saker

– Jag ser roboten som en förlängning av mina egna armar. Jag upplever överhuvudtaget inte robotar som ett hot. De underlättar vårt arbete och gör att kunderna snabbare kan uträtta sina ärenden i apoteket. Det är bra att jag kan tillbringa mindre tid i lagret och koncentrera mig på andra uppgifter, som att betjäna kunderna och göra kontorsarbete. Arbetsgivaren följer naturligtvis med roboten, men jag upplever inte att övervakningen skulle ha ökat.

– Användningen av robotar kommer säkert att öka i framtiden. Under en studieresa till Frankrike såg jag apotek som hade självbetjäningskassor på samma sätt som vissa matbutiker här hemma. Det återstår att se när självbetjäningen kommer till de finländska apoteken.

– Jag har bekantat mig med nya lösningar också vid fortbildningsmässor. En robottillverkare erbjuder apoteken virtualhyllor: kunden bläddrar bland produkterna med en pekplatta och ser lagret som finns i roboten. Det är behändigt, eftersom apoteket inte behöver ha så mycket grejer framme bara för att hyllorna ska se välfyllda ut. Jag tycker att sådana här system är fina möjligheter i framtiden.

Noora Vaarala, frilansjournalist
(översättning: Jonny Smeds)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.