Ledaren: Vi fortsätter kämpa för vår rätt till information på vårt modersmål

Det här är den sista texten jag skriver för den tryckta tidningen Löntagaren. Det känns ledsamt och vemodigt, men jag vet att jag är lyckligt lottad som har fått ha mitt drömjobb som chefredaktör för Svenskfinlands viktigaste tidning.
22.11.2017 08:30
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket
Löntagaren har utkommit åren 1971–2017. Foto: Jonny Smeds

En tidning som har gett en röst åt dem som sällan hörs i samhället, men som håller Finland i gång. Alla ni som arbetar inom de offentliga och privata servicebranscherna, industrin och transportsektorn.

För FFC:s medlemsförbund har det varit en enkel lösning att låta Löntagaren stå för merparten av den svenskspråkiga fackliga informationen. Nu krävs det att fackförbunden själva tar ett större ansvar och producerar svenskspråkiga artiklar och annat material till sina egna tidningar, webbplatser och konton på sociala medier.

Tyvärr finns det en överhängande risk för att svenskan marginaliseras inom facket när Löntagaren som papperstidning går i graven. Det finns flera fackförbund som förtjänstfullt sköter den svenska verksamheten med små och ofta krympande resurser, men tyvärr finns det också förbund som inte har förstått behovet av svensk service. Nu gäller det för alla er medlemmar att fortsätta kämpa för er rätt till information på ert modersmål.

Jag kommer för egen del att fortsätta den kampen på FFC. Centralorganisationen kommer ingalunda att sluta producera svenskspråkiga texter. Från årsskiftet kommer vi att skicka ut ett svenskspråkigt nyhetsbrev varannan vecka. Vi kommer inte att kunna skicka nyhetsbrevet automatiskt till alla som har fått Löntagaren, utan bara till dem som har gett oss sin e-postadress.

Beställ det redan nu via lontagaren.fi/nyhetsbrev. Det är naturligtvis gratis. Följ också Löntagaren på Facebook och kom ihåg att du hittar de senaste nyheterna om arbetslivet och arbetsmarknaden på lontagaren.fi.

Den tryckta tidningen upphör nu att existera, men min förhoppning är att Löntagaren ska leva kvar länge ännu på webben, i vårt elektroniska nyhetsbrev, på sociala medier och i diskussionerna ute på arbetsplatserna i Svenskfinland. Vi kommer att fortsätta att intervjua er, men i stället för att få en tidning hem med posten några gånger per år kommer ni i framtiden att hitta nyheterna om facket och arbetslivet på er mobil, pekplatta eller dator. Snabbare, oftare, men i mindre paket åt gången.

Tack till er alla som har läst Löntagaren genom åren – och ett speciellt tack till er som har ställt upp på intervju!

Jonny Smeds

Därför läggs Löntagaren ner som papperstidning – FFC övergår till digital kommunikation

Stora luckor i fackets svenska information

Besvikelse att papperstidningen läggs ner