"Jag vill bidra med mina åsikter"

Vid årsskiftet blev Kristian Rönnholm huvudförtroendeman för Elektrikerförbundets medlemmar på Ravera. Det var möjligheten att påverka som fick honom att ta över det fackliga uppdraget.
15.02.2017 10:00
LÖNTAGAREN
Kristian Rönnholm är huvudförtroendeman på Ravera i Vasa.

Ute på en åker i Laihela, halvt nedgrävd i marken, finns något som ser ut som en liten orangefärgad stuga. Där arbetar linjemontören Kristian Rönnholm och hans arbetskamrat den här dagen. På grund av ett vägbygge ska kablarna dras om.

– Just nu har vi två parallella högspänningskablar som ska kopplas ihop med en tredje. Det får inte komma in smuts eller fukt i kablarna för då kan skarven bli förstörd. Därför har vi det här taket, om det börjar regna eller snöa, berättar Kristian.

Ingen i Laihela är ändå utan ström på grund av att kabeln är kapad, utan strömmen är omkopplad via andra kablar.

– En sådan här skarv kan ta en hel dag att göra. I dag tror jag vi blir tvungna att ta till övertid, konstaterar Kristian.

Han trivs med jobbet, för han får vara utomhus och röra på sig. Men det är inte alltid som vädret är ett plus.

– Nu har det varit en mild vinter så det är inte så farligt. Det är värre när det är -30 grader.

Kablarna har ändå en köldgräns, berättar Kristian.

– Manteln kan spricka om det är kallare än -15 till -20 grader. Det har spruckit för mig en gång. Då var det strax under -20 grader, men vi hade ett jobb som vi var tvungna att få gjort. Och när det sprack blev det extrajobb.

"Folk förstår"

Ravera är en del av koncernen Vasa elektriska, som i sin tur ägs av Vasa stad.

– Det är Ravera som sköter kabeljobben ute på fältet. Vi gör högspännings- och lågspänningsjobb, både i luften och under marken, och arbetar också med vindkraftsparker runtom i Finland, berättar Kristian Rönnholm.

Han har jobbat på Ravera i sex–sju år och vid årsskiftet tog han också över som huvudförtroendeman. Tidigare var han vice huvudförtroendeman i två år.

– Jag vill bidra med mina åsikter och vill kunna påverka saker och ting på företaget, säger han.

Ravera har sammanlagt ett femtiotal anställda och av dem är ungefär 30 montörer.

Kristian gör också en hel del dejoursarbete under veckosluten. Om till exempel en storm har orsakat strömavbrott gäller det att få strömmen påkopplad så fort som möjligt, men Kristian tycker inte att arbetet är speciellt stressigt trots det.

– Folk förstår bra att det är strömavbrott. Här på landet kommer grannarna ofta ut för att följa med hur arbetet framskrider, säger Kristian och berättar att folk längre inåt landet förhåller sig mer avspänt till strömavbrott än ute i kusttrakterna.

Det är inte bara stormar som orsakar strömavbrott, utan det händer också att grävmaskiner kapar de nergrävda kablarna.

– Därför ska man gräva ner kabelband som kommer emot först om någon gräver i marken, säger Kristian men berättar att fel kan begås av båda parterna. Antingen så att det inte finns kabelband ovanför kablarna, eller så att de som gräver har struntat i att ta ut elverket för att göra en kabelvisning i området.

Viktigt att röra på sig

Montörerna är ibland tvungna att arbeta i ställningar där ergonomin inte är den bästa.

– Till exempel nu, när vi gör den här skarven, måste vi arbeta i nedböjd ställning när vi svarvar och slipar ändorna.

På fritiden tycker Kristian om att kolla på ishockey och fotboll, och han rör också på sig själv.

– I det här jobbet är det viktigt att du är i form, för jobbet är fysiskt krävande. Det gäller i synnerhet linjejobb, när du ska klättra i stolpar. Det tar på både ryggen och benen.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig