FFC:s Eloranta i sitt första maj-tal: Sipiläs regering har övergett löntagarna

Ordförande för Finlands största löntagarorganisation är bekymrad över att atmosfären i samhället har blivit hårdare.
01.05.2018 12:00
FFC
Nyhet Samhälle
FFC:s ordförande Jarkko Eloranta första maj-talade i Helsingfors.

Enligt FFC:s Jarkko Eloranta har Sipiläs regering valt en linje som går ut på att gynna näringslivet och försvaga lagstiftningen som skyddar löntagarna.

– Linjen har varit den samma under hela regeringsperioden. Konkurrenskraftsavtalet, som vi åstadkom genom kamp och skicklighet, har satt pli på dem som allra mest vill krossa facket och arbetstagarnas rättigheter, men trots det blir notan dyr, konstaterade Eloranta i sitt första maj-tal.

Som ett exempel på obalansen lyfte Eloranta fram aktiveringsmodellen inom arbetslöshetsskyddet, som strider mot konkurrenskraftsavtalet. Modellen visar hur snedvriden uppfattning den nuvarande regeringen har om de arbetslösa, samt hur dåligt regeringen känner till utkomstskyddet för arbetslösa, och vilka strukturer och orsaker som ligger bakom arbetslöshet.

Eloranta är också bekymrad över samhällets tillstånd på ett bredare plan. Det senaste årtiondet har varit ekonomiskt tungt och det avspeglar sig i tron på framtiden och påverkningsmöjligheterna. Speciellt bekymrad är Eloranta över unga som marginaliseras på arbetsmarknaden och i samhället; deras tro på demokratin och det gemensamma samhällsbygget vacklar.

– Förtroendet för politiken och politikerna, för att de gemensamma sakerna sköts och för dem som sköter dem, är svagt. Inom samhällspolitiken finns det en efterfrågan på diverse marknadsmånglare, medan de aktörer som sköter frågor ansvarsfullt, genom att avtala och medla, upplevs representera en svunnen tid.

I sitt tal lyfte Eloranta fram FFC:s eget alternativ till aktiveringsmodellen. Dessutom betonade han att ett förbättrat omställningsskydd skulle vara ett effektivt sätt att göra arbetsmarknaden smidigare och förhindra att arbetslöshetsperioderna blir långa.

Nu innebär omställningsskyddet att företag med minst 30 anställda måste erbjuda uppsagda personer, som varit anställda i minst fem år, utbildning i en månad antingen under uppsägningstiden eller i början av arbetslösheten.

– I framtiden måste omställningsskyddet gälla också arbetstagare vid mindre företag, och den tid man måste vara anställd innan man omfattas av omställningsskyddet måste förkortas avsevärt jämfört med i dag. Utbildningstiden måste också vara klart längre och utbildningen borde i huvudsak genomföras under uppsägningstiden.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig