Facket och näringslivet vill att staten satsar extra på de viktigaste trafiklederna

Fackcentralen FFC och Finlands näringsliv EK efterlyser ett politiskt beslut om vilka trafikleder som är de viktigaste i Finland och vilken servicenivå de här lederna ska hålla. Organisationerna påpekar att beslutet inte längre kan skjutas fram, för frågan är viktig såväl för näringslivet som för medborgarnas rörlighet och regionernas livskraft.
27.03.2018 10:42
LÖNTAGAREN
Finland får inte längre skjuta fram besluten om vilka landsvägar och järnvägar som ska utgöra stommen i det finländska trafiknätet. Det anser FFC och EK. Foto: Gorilla / Sonia Jansson

Finlands trafikstrategi saknar en central del – nämligen ett beslut om vilka landvägar och järnvägar som utgör stommen i trafiknätet. Det här påpekar arbetsmarknadsorganisationerna FFC och EK i ett gemensamt pressmeddelande (på finska). FFC och EK vill att regeringen snabbt fattar ett beslut om vilka de viktigaste trafiklederna är och därefter ser till att de här landsvägarna och järnvägarna håller en tillräckligt hög servicenivå.

När man väljer vilka trafikleder som ska utgöra trafiknätets stomme ska man inte bara beakta hur stora volymer eller hur stor massa som transporteras längs de olika vägarna, utan man måste också beakta värdet på transporterna.

Utredning: Riksvägarna 3 och 8 hör till de viktigaste

Finlands näringsliv EK, ett antal branschförbund och Trafikverket lät nyligen göra en utredning om hur mycket transporterna på de olika landsvägarna är värda mätt i euro (på finska). Utredningen visar att riksväg 4 är den enskilt viktigaste vägen när man mäter värdet på transporterna. Samtidigt är riksväg 4 också den längsta riksvägen, som sträcker sig nästan 1300 kilometer från Helsingfors via Jyväskylä och Uleåborg till Utsjoki.

Utredningen visar att den näst viktigaste vägen, mätt i transporterat värde, är riksväg 3 från Helsingfors via Tammerfors till Vasa. Enligt rapporten är riksväg 3 viktig för framför allt teknologiindustrin, livsmedelsindustrin och handeln.

Vägen där värdet på transporterna är tredje högst är riksväg 9 från Åbo via Tammerfors och Jyväskylä till östra Finland. På fjärde plats i jämförelsen kommer riksväg 2 från Helsingfors till Björneborg och på femte plats kommer riksväg 8 från Åbo via Vasa och Karleby till Uleåborg.

Stommen i trafiknätet ska hålla en hög nivå

FFC och EK påpekar att underhållet av vägnätet släpar efter, men för att företagen, städerna och landskapen ska våga investera långsiktigt behövs också långsiktiga satsningar på trafiknätet. Därför borde man lagstifta om vilken servicenivå de viktigaste trafiklederna ska hålla. Också med tanke på Finlands möjligheter att förhandla om finansiering från EU är det viktigt att det finns en klar trafikstrategi.

FFC och EK betonar att man bland annat måste beakta säkerheten dygnet runt och året om. På de viktigaste landsvägarna ska persontrafiken kunna hålla 100 km/h och på järnvägarna borde man uppnå 160 km/h, anser organisationerna. Dessutom ska man med digital teknik kunna förmedla information om väglag och övriga förhållanden i realtid, så att restiderna blir pålitliga och förutsägbara.

FFC och EK föreslår att regeringen ska fatta beslut om trafiknätets stomme nu när den ändå håller på att uppdatera landsvägslagen och banlagen. Organisationerna medger att frågan om att prioritera vissa vägar framom andra väcker känslor, men påpekar att det är det är viktigt att man fattar besluten utgående från objektiva analyser och det gemensamma bästa.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig