Var ska det sparas?

Blogg 30.08.2016 06:05 Yliaho Sari
Harmaa salmiakkikuvio valkoisella taustalla

Nu har konkurrenskraftsavtalet en täckning på över 90%. Det utlovas hela 515 miljoner i skattelättnader för löntagarna. Kan det uppväga villkoren i själva avtalet, t.ex. ökad arbetstid för samma lön, lägre semesterpeng? Denna veckas onsdag och torsdag ska landets budgetförhandlingar gå av stapeln. Var hamnar vi att spara ytterligare?

Avgifter som överförs från arbetsgivare till arbetstagare, allt ska tas från lönen, som inte får några kollektivavtalshöjningar under kommande år. Det gäller bara att förhandla lokalt. I de stundande budgetförhandlingarna kommer det säkert fram en hel del mindre roliga överraskningar. Det känns negativt, kommer allt detta att hjälpa Finland ur en ekonomisk kris? Exporten och även den nationella, inre handeln måste ökas.

Den här hösten blir spännade och händelserik på många sätt. Hoppas att vi får uppleva åtminstone några små guldkorn och inte bara en rostfri osthyvel.

Harmaa salmiakkikuvio valkoisella taustalla
Sari