I diskussionen om aktiveringsmodellen har man glömt bort att det inte finns antingen arbetslösa eller arbetstagare, utan att det finns människor som ibland arbetar och ibland är arbetslösa. Därför försvarar löntagarrörelsen också sina arbetslösa medlemmar.
Den sporrande sysselsättningsmodellen är ett av våra förslag på hur de arbetslösa ska behandlas i ett förtroendesamhälle. Mer är på kommande – vi utvecklas arbetslöshetsskyddet under hela år 2018.
Förutom att vi förnyar arbetslöshetsskyddet presenterar vi också förslag på fackförbundens och arbetslöshetskassornas möjligheter att hjälpa sina medlemmar att få jobb.
Vi har ofta fått frågan varför vi motsätter oss aktiveringsmodellen. Svaret är enkelt: Nu har vi fått nog.
Arbetslöshetsskyddet har redan skurits ner med 200 miljoner euro. Vi godkänner inte fler nedskärningar. Aktiveringsmodellen måste upphävas, karenserna måste förenklas och servicen för de arbetslösa måste tryggas.
Att skära ner utkomsten är inte att sporra utan att straffa. De arbetslösa sporras genom service och stöd. Det skapas inga jobb genom att man skär ner arbetslöshetsskyddet.
Redan innan aktiveringsmodellen trädde i kraft har de arbetslösa kunnat drabbas av många olika karenser, vilket betyder att de har kunnat få dagpenningen indragen på viss tid om de inte har sökt jobb eller deltagit i service. Karenserna är komplicerade – de arbetslösa kan få oskäligt hårda straff också för oavsiktliga misstag.
Karenserna enligt FFC:s modell
De arbetslösa kan undvika karenser
Sporrar också att ta emot kortvariga jobb
Finland Längden på karensen är 60 dagar om den arbetslösa inte gör det som man har kommit överens om i sysselsättningsplanen, eller minst 30 dagar om den arbetslösa vägrar göra upp en plan eller justera planen. Om man begår två misstag inom ett halvår avbryts förmånen tills arbetsvillkoret uppfylls på nytt. |
Sverige Karenserna blir stegvis hårdare om den arbetslösa glömmer att rapportera till exempel hur jobbsökningen går: Första gången får man en varning, andra gången går man miste om förmånen i en dag, tredje gången i fem dagar och fjärde gången i tio dagar. Efter den femte gången avbryts förmånen tills arbetsvillkoret uppfylls på nytt. |
Alla arbetslösa är olika och därför behöver de individuell service. Många hittar ett nytt jobb på egen hand. Andra behöver uppdatera sitt kunnande eller utbilda sig till ett nytt yrke. Det finns de som behöver hjälp med jobbsökningen och de som behöver rehabilitering.
Personligt möte med alla arbetslösa
Individuell sysselsättningsplan för alla
Vid det första mötet ska den arbetslösa och experten tillsammans
Alla arbetslösa ska ha tillgång till service
Ett arbetserbjudande som arbets- och näringsbyrån har skickat kommer inte fram. Den arbetslösa kan inte söka jobbet om hen inte har fått erbjudandet. Den arbetssökande straffas genom att få förmånen indragen i 60 dagar.
Den arbetslösa har ett avtalat möte vid arbets- och näringsbyrån, men insjuknar i magsjukdom och kan inte ta sig till mötet eller till en läkare för att få ett läkarintyg. Den arbetslösa straffas med minst 15 dagars karens. Karensen fortsätter tills den arbetslösa har besökt arbets- och näringsbyrån eller avtalat om en ny tid.
Posten slarvar inom ett halvår bort två arbetserbjudanden från arbets- och näringsbyrån. Den arbetslösa straffas för upprepad klandervärd försummelse och får tillbaka rätten till arbetslöshetsskydd först när hen har arbetet, deltagit i utbildning eller varit verksam som företagare i minst tolv kalenderveckor.