Hoppa till innehållet

s a k·fi Ämnen Nyheter Nej till splittring på räls

Nyhetsartikel

Nej till splittring på räls

Jänrvägsmannaorganisationerna protesterar samfällt mot minister Olli-Pekka Heinonens förslag till hur järnvägstrafiken i huvudstadsregionen borde spjälkas upp. Järnvägsmannaförbundet, Lokförarförbundet, Järnvägstjänstemannaförbundet och VR:s tekniker säger i ett gemensamt uttalande att planerna skulle förstöra synergieffekten, försvaga servicenivån, öka störningarna i trafiken och hota personalens ställning.

Heinonens arbetsgrupp för närtrafiken har utrett hur man kunde genomföra konkurrens i spårtrafiken i huvudstadsregionen. Arbetsgruppen beslöt att föreslå en kontrollerad konkurrens, där den som köper trafikservicen väljer de företag och rutter som skall konkurrenssättas. I Helsingfors närtrafik föreslår man två olika konkurrenspaket – det första omfattar de s.k. stadsspåren, det andra omfattar, tillsvidare vagt formulerat, åtminstone den övriga närtrafiken och landets övriga tätortstrafik.

Järnvägsmannaorganisationerna säger att det inte finns någon som helst funktionsmässig, ekonomisk eller miljö- och trafikpolitisk nytta av att konkurrenssätta persontrafiken i huvudstadsregionen. Förbunden anser att man vill sänka kostnaderna genom att använda personalen som handelsvara.

Inte alls klart

Inom Europeiska gemenskapen är man inte alls enig om att järnvägstrafiken skall bli helt öppen för konkurrens. Konkurrensen öppnas inom den internationella godstrafiken i EU-länderna år 2003, men i övrigt är ingenting beslutat.

Kommissionen har gjort ett utkast till förordning som omfattar också den statssubventionerade persontrafiken. Medlemsländerna är emellertid inte eniga om en tvångskonkurrerande kollektivtrafik på järnvägen. Också Finlands regering och riksdag har hittills förhållit sig negativt till kommissionens utkast.