Medarbetaren: Vi som håller forsen i gång
Som maskinskötare på en nöjespark får man jobba med kundservice i olika former. Ibland får man rentav fiska upp en hatt ur forsen.
Jag inleder med grovjobbet, det vill säga att torka av stockarna efter varje varv. Dessutom håller jag ett öga på att allt ser ut att gå rätt till i stockarna som ger sig ut på färden.
– Det här jobbet handlar mest om säkerhet och näst mest om kundservice, säger säsongsarbetaren Jonatan Nylund medan jag torkar av stockarna och tackar passagerarna – av vilka några fortsätter direkt tillbaka till kön för att åka igen.
Snart blir det lite dramatik då en besökares keps hamnar i forsen. För ett ögonblick tror vi alla att kepsen har försvunnit för gott. Men snart dyker den upp på ytan och då agerar Jonatan så snabbt att jag inte riktigt hinner förstå vad som pågår.
– Jag tror att det var den första kepsen för den här sommaren, säger Jonatan efter att ha fiskat upp huvudbonaden till den unga och förvånade ägarens stora glädje.
Efter händelsen bestämmer jag mig för att lite aktivare göra reklam för lådan där man kan lämna sina ägodelar i förvar medan man åker i forsen.
Några kunder verkar vara riktigt förtjusta i forsfärden. Jag räknar att två barn har åkt sju eller åtta gånger, och under dagen blir flera andra ansikten bekanta.
– Jag har någon gång räknat hur många gånger jag säger tack under ett arbetspass. Det blev flera hundra, berättar Jonatan.
Johannes Waris