Finländarnas prismedvetenhet fördunklad
Priserna förefaller att ha stigit och allt känns dyrt, i synnerhet när man omvandlar euro till mark. Statistiken stöder dock inte medborgarnas känsla av att allt har blivit dyrare.
&#;8211 Enligt statistiken har den vanliga konsumentens köpkraft ökat. Jag ser ingen orsak att ifrågasätta den informationen, säger specialforskare Pekka Sauramo på Löntagarnas forskningsanstalt.
– Det finns emellertid produkter, t.ex. kafékaffe, som har stigit mer än den vanliga konsumentens inkomster. Men det finns också produkter, t.ex. alkohol, som har blivit klart billigare.
Den nya Löntagaren skriver om priser och prisbildning. Andra ämnen i tidningen är bland andra det nya fackförbundet inom den offentliga sektorn, höstmötet av FFC:s fullmäktige, alterneringsledighet, kemikalieförordningen REACH och plattskatten i Ryssland. Läs mera på www.lontagaren.fi.