Hoppa till innehållet

s a k·fi Ämnen Nyheter Äldrearbete i den digitala vär…

Distansvårdaren Ville Ruotsalainen anser att det bästa med de äldre är att de är så uppriktiga.

Nyhetsartikel

Äldrearbete i den digitala världen

Distansvårdaren Ville Ruotsalainen har dagligen kontakt med tiotals äldre och ger dem något att glädjas över.

”Jag jobbar som distansskötare med tjänster som stöder hemvården. Vi ringer de äldre som fortfarande klarar sig hemma och påminner dem om dagsrytmen, tvätt och olika frågor som hör till vardagen. Vi ser till att de har ätit frukost och lunch och frågar hur det står till med dem, om de har ont och hur de har sovit. Vi ber dem också visa sina rullar med dospåsar från apoteket, så att vi kan se att de har tagit sina mediciner.

I jobbet ingår också att reda ut problemsituationer. Ibland kan man bli orolig om en klient inte svarar när man ringer. Då börjar ruljansen med att ringa runt för att ta reda på om personen är hemma eller kanske har hamnat på sjukhus.

Jobbet görs i morgon- och kvällsskift varje dag året runt.”

Ville Ruotsalainen ställer sin bärbara dator i ställningen.

”De äldre har en surfplatta för videosamtalen. Varje dag kontaktar jag ungefär 25 äldre. Dessutom har vi gruppmöten några gånger i veckan, där de också ser varandra via skärmen: det finns olika grupper för frågesport, musik eller gympa, och de har alla fem–sex deltagare.

Vi har kommit överens med klienterna att vi ringer inom ett visst tidsfönster. Det är också effektivt när vi kan sköta saker och ting punktligt och det inte går en massa tid till att förflytta sig eller leta efter parkeringsplats, såsom inom den normala hemvården.

De äldre har varit bra på att lära sig använda teknologin. Det finns de som tycker att det skulle vara trevligt om någon kunde besöka dem för att hjälpa till, men 90 procent har varit riktigt nöjda med det här sättet.”

”När en klient så småningom börjar lita på dig, då känner du att du har lyckats.”

”Jag har tidigare jobbat på daghem och med personer med funktionsnedsättning. Det var en slump att jag kom in på det här jobbet: jag fick sommarjobb inom hemvården och blev förtjust i äldreomsorgen. På den vägen är jag.

Jobbet har lärt mig tålamod och långsiktighet. Ibland kan det ta flera månader eller rentav ett år innan man har lyckats uppnå en bra kontakt till en klient. Men när man blir bekant med personen och hen så småningom börjar slappna av och lita på dig, då känner du att du har lyckats och det är en fin känsla.

I det här jobbet behövs människokännedom. Du måste kunna känna på dig hurdant humör en person är på och hur det lönar sig att tala med personen just i dag och vad det lönar sig att göra.”

”Två trevliga saker i det här jobbet är att man får möta människor och att de är tacksamma.”

”Ett stort problem inom hemvården är att det inte finns tillräckligt mång arbetstagare. Vår distanstjänst bidrar till att minska trycket på hemvården, när man kan styra de fysiska besöken till dem som behöver besöken mest.

Vi behöver nya arbetstagare inom social- och hälsovården, annars kommer vi att få slut på folk inom tio år. Det går aldrig att helt ersätta det mänskliga arbetet med robotar.

Ville Ruotsalainen sitter och tittar på datorskärmen med hörlurar på öronen.

Social- och hälsovårdsbranschen erbjuder många möjligheter och för unga som har växt upp i den digitala världen kan teknologin medföra ett nytt sätt att komma in i branschen. Om någon avskräcks av den del av äldrearbetet som har med urin, avföring eller lukter att göra, så är vårt jobb ett prydligt inomhusarbete.

Det bästa med äldre personer är att de är så uppriktiga. Jag tycker om att prata med dem om också svåra saker och vad som har hänt i världen. Det känns bra när man kan se att de äldre piggnar till när de får berätta hur det står till med dem och vilka bekymmer de har.

Stunder när jag upplever yrkesstolthet är när jag konkret kan hjälpa klienterna och när någon spontant säger: ’härligt att ni ringde’. Två trevliga saker i det här jobbet är att man får möta människor och att de är tacksamma.”

Ville Ruotsalainen (35 år)

”Själv har jag alltid varit medlem i facket, för fackförbunden bevakar arbetstagarnas rättigheter. Jag har själv fått hjälp, i synnerhet i lönefrågor. När det fanns oklarheter gällande tilläggen, kunde förbundet hjälpa mig att kräva in de stora belopp som jag hade rätt till från arbetsgivaren.”

Den här artikeln ingår i FFC:s serie Yrkesproffs i arbetslivet, där vi låter de FFC-anslutna fackförbundens medlemmar berätta om sitt jobb. Vi presenterar ett nytt yrkesproffs varannan vecka.