Det här är FFC: Lottaliina Pokkinen från Finlands musikers förbund uppmanar musikerna att tala om pengar

– Musikeryrket är ett av få yrken där man hela tiden blir erbjuden att arbeta gratis. Det är en sak jag vill ändra på, säger Lottaliina Pokkinen som är chef för juridiska ärenden på Finlands musikers förbund.
25.09.2018 13:36
LÖNTAGAREN
Lottaliina Pokkinen är chef för juridiska ärenden på Finlands musikers förbund. Foto: Patrik Lindström

Att det är så många musiker som får erbjudanden om att spela gratis beror enligt Lottaliina Pokkinen på att beställarna inte alltid förstår skillnaden mellan hobbymusiker och proffs. Det finns många hobbymusiker som är beredda att uppträda utan ersättning och det kan orsaka förvirring hos beställarna.

Musikernas intressebevakare Lottaliina Pokkinen tror att det går att lösa problemet, bara alla artister finkänsligt orkar utbilda beställarna.

– Som musiker måste man förbereda sig för förhandlingarna med kunden, så att man kan motivera varför man begär ett visst belopp i lön, och så att man kan berätta vad som skiljer den egna arbetserfarenheten och kvaliteten på det egna arbetet från en amatör.

Enligt Pokkinen lönar det sig inte att ta illa upp om man får hårresande erbjudanden. Förhandlingarna löper smidigare om man kan sätta sig in i beställarens situation och fundera på hur mycket hen vet om hur det är att uppträda som musiker.

Strömningstjänster sysselsätter juristen

Det bästa vore om alla läroinrättningar inom musikbranschen tog upp förhandlingskunskaper som en del av läroplanen. Finlands musikers förbund har redan genomfört en turné där man åkt runt till läroinrättningar för att tala om bland annat pengar med blivande musiker.

– Vi är gärna med och sätter igång den här utvecklingen. Vi uppmanar också musiker att tala om ersättningar med varandra.

I musikbranschen är det många som arbetar som företagare, vilket betyder att de inte omfattas av allmänt bindande kollektivavtal och bestämmelser om minimilön. Pokkinen påpekar ändå att man kan använda kollektivavtalens miniminivåer som en bra grund för sina egna förhandlingar också om man arbetar som företagare.

Lottaliina Pokkinen, som är utbildad jurist och violinist, publicerade i fjol en förhandlingshandbok för de skapande branscherna. Hon har jobbat med musikernas intressebevakning i mer än sjutton år.

I sitt arbete hjälper hon i synnerhet artister med frågor kring deras personliga avtal. Hon deltar också i internationella projekt och föreläser på seminarier och vid läroinrättningar i branschen. Under de senaste veckorna har hon varit sysselsatt med frågor kring strömningstjänsternas ersättningspraxis, samt med gränsdragningen mellan att vara företagare och anställd.

Minna Hotokka, frilansjournalist
(översättning och bearbetning: Jonny Smeds)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk