Stora utmaningar när kabinpersonalen ska förhandla om nytt kollektivavtal – "I den här branschen vet alla hur svår situationen för flygtrafiken har varit"

Huvudförtroendemannen för kabinpersonalen på flygbolaget Norra, stewarden Juha Tuokko, har med oro följt arbetsgivarnas strävan efter att slopa kollektivavtalen på förbundsnivå. Tuokko bevakar drygt 300 arbetstagares intressen.
26.01.2022 11:38
LÖNTAGAREN
Juho Tuokko är steward och huvudförtroendeman för kabinpersonalen på flygbolaget Norra. Foto: Patrik Lindström

– Vi flyger inrikes, i Skandinavien och i Europa, berättar Juha Tukko om sin arbetsgivare Norra.

Norra, eller Nordic Regional Airlines, är ett danskt-finländskt bolag som till 60 procent ägs av Danish Air Transport och till 40 procent av Finnair.

Kabinpersonalen är fackligt organiserad inom Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT. Arbetsgivarförbundet i branschen är Palta och anställningsvillkoren regleras av ett allmänt bindande kollektivavtal för kabinpersonal, som omfattar ungefär 2000 arbetstagare.

– Norra och Finnair har egna protokoll till kollektivavtalet. Där beaktar man de båda bolagens olika affärsbehov, alltså att Finnair flyger långdistansflygningar till olika delar av världen, förklarar Juha Tuokko.

Små flygplan har varit en fördel under coronapandemin

Flygtrafiken är ett av de affärsområden som har drabbats hårdast av coronapandemin. Nedgången våren 2020 var både snabb och brant.

– Under den värsta perioden var antalet flygningar bara 10–20 procent av det normala. I den här branschen vet alla hur svår situationen för flygtrafiken har varit. Å andra sidan är branschen alltid bland de första när det gäller både nedgångar och uppgångar. I slutet av fjolåret var situationen redan bättre, men sedan kom omikronvarianten, säger Juha Tuokko.

Tur i oturen för Norra är att bolaget just nu endast flyger med små plan med plats för 70–100 passagerare.

– Det är de enda planen som det överhuvudtaget har lönat sig att flyga med i den här situationen, konstaterar Tuokko.

Till skillnad från många andra flygbolag ute i världen lyckades man på Norra undvika uppsägningar. Den kraftiga nedgången i antalet flygningar ledde ändå till mycket omfattande permitteringar.

– Permitteringarna har pågått ända fram till dessa dagar, och först nu i januari har vi haft alla tillbaka på jobb igen, berättar Tuokko.

Personalen vill ha ändringar i arbetsskiften

Juha Tuokko har med oro följt den pågående avtalsrörelsen och arbetsgivarnas strävan efter att slopa kollektivavtalen.

– I Finland har vi haft en lång tradition av avtal mellan parterna. Det har varit en ganska speciell höst på arbetsmarknaden.

Tuokko bedömer att också de pågående förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för kabinpersonalen är utmanande.

– Det är klart vi hoppas att vi ska lyckas åstadkomma ett avtal. Men lätt kommer det inte att vara.

Arbetstagarna i branschen är realistiska, men de går inte med på att behandlas sämre än andra löntagargrupper.

– Minimikravet är löneförhöjningar som följer den allmänna linjen och tryggar köpkraften, betonar Tuokko.

På Norra hoppas personalen på textändringar i kollektivavtalet som gör det lättare att kombinera jobb och familj. I branschen hör det nämligen till att man jobbar många långa dagar i sträck och att man kan jobba vid vilken tid på dygnet som helst. Arbetsskiftsförteckningarna planeras av datorer som i princip inte förstår vilka behov människor har.

– Parametrarna i programmen är sådana att man strävar efter att arbetstagarna ska användas i så hög grad som möjligt. Men det skulle vara bra om arbetsdagen inte slutar klockan 23.50 när man jobbar tre–fyra dagar i sträck, utan till exempel klockan 22. Och att det första skiftet inte nödvändigtvis skulle börja klockan fyra på morgonen, säger Juha Tuokko.

"De kom för att förhandla om inbesparingar, vi kom för att förhandla om ett kollektivavtal"

Det nuvarande kollektivavtalet för kabinpersonal inom flygtrafiken löper ut i slutet av januari. Kommer man att lyckas slutföra förhandlingarna i den coronadrabbade branschen innan dess? Johanna Tuomaala är lönesekreterare på transportfacket AKT och hon skrattar när hon får frågan.

– Det där svarar jag inte på. Men så länge vi sitter vid samma bord är läget okej, säger Tuomaala som själv tidigare har jobbat som flygvärdinna.

Johanna Tuomaala är lönesekreterare på transportfacket AKT.

Kabinpersonalen hade fram till år 2018 sitt eget fackförbund – SLSY. Nu har de en fackavdelning inom AKT.

– Arbetsgivarna har inte alltid insett att de nu förhandlar med AKT och inte med fackavdelningen.

I Finland följs kollektivavtalet för kabinpersonal av två flygbolag – Finnair och Norra, som båda har egna protokoll till avtalet. I synnerhet med Finnair är det inte alltid så lätt att hitta en gemensam syn.

– De kom för att förhandla om inbesparingar, medan vi kom för att förhandla om ett kollektivavtal, beskriver Johanna Tuomaala parternas olika utgångspunkter.

– Hos oss har 90 procent av medlemmarna varit permitterade. Vi ska inte straffa de tio procent som har jobbat. Och under SLSY:s tid fick Finnair driva igenom stora inbesparingar.

I höstas gjorde AKT en medlemsenkät om kollektivavtalet i branschen. Utifrån enkäten gjorde förbundet upp sina mål inför förhandlingarna. I svaren från Norras personal betonades frågor som handlar om hur de anställda ska må bra och orka i arbetet. Finnairs personal lyfte däremot fram lönerna och det faktum att arbetet glider ut på fritiden.

– På Finnair börjar arbetstiden nu vid gaten. När personalen måste gå igenom olika dokument inför flygningen och ladda applikationer, så är de tvungna att göra det på sin fritid. På den här punkten vill vi ha en förändring, berättar Tuomaala.

Mikko Nikula
(översättning och bearbetning: Jonny Smeds)

AKT:s kollektivavtal

Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT är avtalspart i 15 kollektivavtal. De största avtalen är:

• Lastbilsbranschen (cirka 15 000 arbetstagare omfattas av avtalet, arbetsgivarna representeras av Autoliikenteen Työnantajaliitto).
  • Bussbranschen: (ca 7 000 arbetstagare, arbetsgivarna representeras av Autoliikenteen Työnantajaliitto)
  • Stuveribranschen (ca 3 400 arbetstagare, arbetsgivarna representeras av Hamnoperatörerna).

Följ förhandlingarna om kollektivavtal inom FFC:s branscher

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig