Så gjorde jag: Arbetshälsa och laganda

Som huvudförtroendeman betonar Toni Malmström samarbete och envishet. Han har bland annat lyckats få arbetsgivarna att inse fördelarna med att satsa på hälsa och välbefinnande i arbetet.
21.11.2017 07:00
LÖNTAGAREN

– Jag har varit huvudförtroendeman i fyra år och före det var jag arbetarskyddsfullmäktig i en period. Jag har alltså ett visst perspektiv på saker och ting. I den vardagliga intressebevakningen är det viktigt med samarbete – det har varit klart för mig och vår arbetarskyddsfullmäktig från första början.

– En sak som vi lyckades förhandla fram, trots att det inte fanns i kollektivavtalet, var rätten att vara borta på grund av sjukdom i tre dagar genom egen anmälan.

– Vi har också fått ett rekreationskort som arbetsgivaren laddar upp pengar på och som vi kan använda för att betala kultur- och motionsupplevelser. Inledningsvis tyckte inte arbetsgivaren att det var en speciellt god idé, så vi var tvungna att förhandla om saken flera gånger. Man får ingenting gratis – så är det bara. Men sedan gick arbetsgivaren med på att införa systemet på prov i ett år. Då märkte också arbetsgivaren att den korta sjukfrånvaron minskade och därefter togs systemet permanent i bruk.

– Vi har också arrangerat motionstillfällen och deltagit i olika evenemang. Vi har ordnat transporten och arbetsgivaren har stått för kostnaderna. Mycket beror på hur aktiv man själv är.

– Som grupp har vi till exempel varit och kört carting och vi har gett folk en möjlighet att delta i löpevenemang. Senast deltog ungefär tio personer i Extreme Run. För oss är det här viktigt, för många anställda är lite äldre. Härnäst är det en innebandyturnering som står i tur.

Johannes Waris

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig