Organisationerna på arbetsmarknaden bjuder in alla till ett avslappnat familjeevenemang på Helsingfors Pride på måndag

Centralorganisationerna på arbetsmarknaden deltar igen i år i Helsingfors Pride-veckan. Måndagen den 25 juni klockan 15–18 håller organisationerna ett familjeevenemang som är öppet för alla på Narinken i Helsingfors.
19.06.2018 08:38
FFC
Nyhet Samhälle
Mimi & Kuku uppträder på arbetsmarknadsorganisationernas familjeevenemang. Foto: Annamaria Palsi-Ikonen

FFC:s, Akavas, STTK:s och EK:s gemensamma familjeevenemang är en avslappnad och färggrann tillställning. Musikteaterduon Mimi & Kuku underhåller barnen och det bjuds på kaffe, saft, godis och ballonger. Evenemanget arrangeras i samarbete med Nätverket för Stjärnfamiljer.

Genom familjeevenemanget vill arbetsmarknadsorganisationerna påminna om att diskriminering och trakasserier är förbjudna i arbetslivet. På arbetsplatserna ska det finnas utrymme för olika människor och föräldrar i familjer av alla de slag.

Samtidigt hoppas organisationerna att man senast i samband med nästa regeringsförhandlingar ska avtala om att reformera familjeledighetssystemet på trepartsbasis. De olika situationerna i arbets- och familjelivet gör att det måste bli mer flexibelt att ta ut familjeledigheter. I samband med reformen ska man ta hänsyn till olika slags familjer.

Löntagarnas centralorganisationer FFC, STTK och Akava har tillsammans deltagit i evenemangen under Helsingfors Pride-veckan sedan år 2012. Finlands näringsliv EK kom med i organisationernas Pride-samarbete i fjol.

Helsingfors Pride-veckan arrangeras av föreningen HeSeta, som vill främja sexual- och könsminoriteters välmående och rättigheter.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig