Nya fackcentralen får projektchef från idrottsorganisation

Det blir doktorn i samhällsvetenskaper Juha Heikkala, 53, som kommer att leda och koordinera det praktiska arbetet med att grunda en ny facklig centralorganisation. Styrgruppen för projektet har utsett Heikkala till projektchef.
21.04.2015 10:56
LÖNTAGAREN
Juha Heikkala har utnämnts till projektchef för den nya centralorganisationen.

Juha Heikkala jobbar i dag som sakkunnig vid den nationella motions- och idrottsorganisationen Valo. Han var med om att grunda Valo, som inledde sin verksamhet 2013.

Styrgruppen för projektet motiverar valet av Juha Heikkala med att han har ett starkt praktiskt kunnande inom utveckling av organisationer. Heikkala har dessutom publicerat flera utredningar om hur man leder organisationer och skapar strategier.

Styrgruppens ordförande Jarkko Eloranta betonar att projektet med att grunda en ny centralorganisation tar ett stort steg framåt när projektchefen inleder sitt arbete.

– Beredningen av organisationens strategi är också på god väg. För löntagarna och fackföreningsrörelsen i Finland är det just nu mycket viktigt att grunda en ny centralorganisation, när vår målsättning är att vi allt mer framgångsrikt ska bevaka medlemmarnas intressen och påverka samhället i en värld som förändras. Genom att minska på antalet organisationer och göra budskapet mer enhetligt kan vi göra löntagarnas profil starkare och mer tydlig.

När Heikkala tillträder som projektchef i april kommer han att lyda under styrgruppen som består av representanter för de förbund som deltar i projektet.

– Jag ser många likheter mellan grundandet av Valo och den nya löntagarorganisationen. Det är inte grundandet av organisationen i sig som är ”grejen”, utan det viktigaste är att lyckas med att få igång verksamheten och att göra organisationen framgångsrik i framtiden. Det är ett ovanligt historiskt projekt som är under arbete, som i stor utsträckning kommer att påverka hela det finländska samhället, poängterar Heikkala.

Hittills har 48 förbund meddelat att de deltar i projektet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig