Med en robot som arbetskamrat – så här förändrades vardagen för Pirjo som monterar väggkontakter på ABB i Borgå

På ABB:s fabrik i Borgå arbetar Pirjo Metso sida vid sida med YuMi – en robot som har händer som en människa men som arbetar i en betydligt jämnare takt.
14.03.2018 09:39
LÖNTAGAREN
Roboten YuMi och Pirjo Metso arbetar tillsammans på ABB:s fabrik i Borgå. Foto: Laura Oja

1. Beundrare på rad

– Roboten YuMi kom till oss för ett par år sedan. Vår fabrik producerar bland annat väggkontakter och strömbrytare. Roboten koncentrerar sig på att montera väggkontakter. Jag är själv med i teamet som gör väggkontakter, och vi roterar mellan olika arbetsställen på fabriken. Jag jobbar tillsammans med roboten ungefär en gång i veckan.

– YuMi är rätt speciell och är därför en riktig sevärdhet. Sådana här robotar, som arbetar i närheten av människor och inte har någon skyddskåpa, finns inte på många fabriker. Det är vi stolta över. YuMi visas upp när vi får gäster till fabriken och det är många som har kommit hit för att fota roboten. I början var det en ständig ström av människor. Det kändes som om det var folk här för att beundra roboten nästan varje dag. 

2. Arbetet sliter mindre på händerna

– Arbetet med att plocka ihop väggkontakter kräver stor noggrannhet. Tidigare satte vi tätningen på plats för hand och det ledde lätt till att man fick ont i handlederna. Nu lägger vi tätningarna på bandet och YuMi plockar dem från bandet och sätter dem på rätt plats.

– Jag har själv inte haft några handproblem att tala om tidigare heller, men många arbetskamrater har sagt att smärtan i handlederna tog slut när vi fick roboten. Roboten är en bra sak med tanke på arbetsergonomin.

– Också annars trivs jag tillsammans med YuMi. Jag har alltid tyckt om maskiner och här på fabriken har vi alltid haft olika automater. Jag har jobbat i branschen i ungefär 30 år och robotiseringen har hela tiden ökat.

3. Takten är jämnare

– Roboten arbetar i jämn takt. Den är en pålitlig arbetskamrat, och tillsammans med den får man mycket gjort. 

– Det finns också de som irriteras lite av robotens sätt att arbeta. De säger att YuMi är för långsam och att det är irriterande att vara tvungen att vänta på att den blir klar med sitt arbete. Jag tycker däremot att det är bra att takten är lugn.

– Som maskin är YuMi säker: om en människa kommer för nära roboten slutar den arbeta. Någon större skada kan YuMi inte åstadkomma, för den använder inte så stor kraft, endast 0,6 kilos vikt. Åtminstone hittills har inget otrevligt hänt. Ibland får roboten något fel och då måste vi kalla på någon som kan hjälpa oss att reparera roboten. Lyckligtvis har vi ett programmeringsproffs i huset.

– Små stopp klarar jag av att hantera själv. Produkterna måste hålla jämn kvalitet. Om plastdelarna på bandet inte är av rätt storlek och form kan inte roboten alltid hantera dem.

4. Underhållningsvärdet har stigit

– YuMi har hjul och man kan programmera den att göra nästan hurdan rörelser som helst. Vid behov kan man få den att göra en massa olika uppgifter. Min arbetskamrat programmerade roboten att montera vägguttagen och försökte också lära den att plocka ihop papplådor, men det visade sig vara en för svår uppgift.

– Roboten har också bjudit på underhållning. När vi fick roboten höll en försäljare som heter Rainer precis på att gå i pension. YuMi fick överta hans namn, och en del av personalen kallar fortfarande roboten för Rainer. En gång före jul satte vi en tomteluva på roboten och hängde julpynt på dess armar.

– Vi har också upptäckt ett sådant mänskligt drag hos roboten, att den gnäller efter att den har haft en längre paus. När jag har varit borta från YuMi arbetsställe och kommer tillbaka till roboten, så är den i början irriterad och kastar alla delarna på golvet.

5. Roboten har inte lett till uppsägningar

– Jag hör definitivt till dem som ser positivt på robotiseringen. Som huvudförtroendeman vet jag ändå att alla inte tycker om robotarna. För mig är en sådan här utveckling inte något negativt och arbetet har sist och slutligen inte förändrats särskilt radikalt. Robotarna hjälper med olika uppgifter som kan vara tunga för människor, men robotarna klarar sig inte utan mänsklig hjälp.

– Hos oss har YuMi inte lett till färre arbetstillfällen, utan snarare har roboten värnat om de jobb vi har. Produktiviteten har ökat så mycket att vi inte har varit tvungna att föra samarbetsförhandlingar.

– Jag kan tänka mig att vi får fler robotar som YuMi, bara priserna sjunker en aning. En robot ska tjäna in vad den har kostat.

Noora Vaarala, frilansjournalist
(översättning: Jonny Smeds)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.