Med en robot som arbetskamrat – så här förändrades vardagen för kassaansvariga Laura

När självbetjäningskassorna kom var kunderna oroliga för att butikspersonalen skulle förlora jobben. Men Laura Liiberg tror inte att en maskin kan sköta kundbetjäningen lika bra som en människa.
10.04.2018 11:57
LÖNTAGAREN
Självbetjäningskassorna underlättar arbetet under rusningstid, konstaterar Laura Liiberg. Foto: Laura Oja

1. Kunderna blev bekymrade

– Vi har fem robotar. De kom till vår butik för fem år sedan, när man byggde ett område för självbetjäningskassor i butiken. Förutom de fem självbetjäningskassorna ingår också en arbetsstation för en försäljare i helheten.

– Mina arbetskamrater var ivriga att lära sig använda självbetjäningskassorna, men en del kunder var bekymrade. De undrade om vi skulle förlora jobben. Vissa kunder sa att de inte vill använda självbetjäningskassorna, så att inte arbetstagarna ska behöva lida. Jag har ändå inte varit rädd för något sådant, utan jag har tänkt att robotarna underlättar arbetet.

– Vår butik fick självbetjäningskassor i ett rätt tidigt skede. Kunderna berättade att de främst hade sett likadana kassor på Ikea och utomlands.

2. Arbetspassen förändrades

– Någon oerhört stor nytta lyckas man inte få ut av roboten. En vanlig betjäningskassa är ungefär fyra gånger så effektiv som en självbetjäningskassa. 

– När robotarna kom förändrades våra arbetstider en aning. Det handlade främst om att förkorta vissa arbetspass vid betjäningskassorna en aning. De nya passen blev sedan inarbetade när vi lärda oss leva enligt de tider då kunderna använder självbetjäningskassorna. Vissa tider lönar det sig inte att ha robotarna i bruk, för då är det helt enkelt ingen som använder dem.

– Jag är kassaansvarig, vilket betyder att jag ansvarar för allt som sker vid kassorna: penningtrafiken, organiseringen av arbetet och produkterna i hyllorna. Jag går igenom rapporter och redovisningar, planerar de kommande arbetsdagarna, granskar kvitton, sitter i betjäningskassan och hjälper kunderna att använda kassarobotarna.

3. Lättare under rusningstid

– Ju mer rusning det är i butiken, desto lägre är tröskeln för kunderna att använda en självbetjäningskassa. Till exempel lunchtid är det många som gärna betalar sina små inköp vid självbetjäningskassan.

– Men när det inte är kö till de vanliga kassorna är det rätt tomt vid självbetjäningskassorna. Folk tycker om att få betjäning om det finns en möjlighet till det.

– Ibland när det finns köer är det bättre ätt öppna en ny betjäningskassa än att styra kunderna till självbetjäningskassorna. Självbetjäningskassorna är snabbkassor och är inte riktigt lämpliga för större mängder varor. Om kunderna måste läsa av väldigt många varor så märker de snabbt att det skulle ha varit behändigare med ett vanligt kassaband.

– Det finns en del uppgifter som robotarna inte kan sköta. Vid självbetjäningskassorna kan man till exempel inte köpa tobaksprodukter, betala med annat än betalkort och lyfta kontanter. Det här är uppgifter som det behövs en försäljare för att sköta.

4. Mer handledning

– Robotarna har inte inneburit särskilt störa överraskningar. Ibland finns det vissa utmaningar, som med maskiner i allmänhet. Men robotarna har inte drabbats av fler störningar än våra vanliga kassaapparater.

– En arbetstagare måste alltid finnas vid självbetjäningskassorna för att övervaka att allt fungerar som det ska. I början var problemen större, men efter hand har personalen och kunderna vant sig vid robotarna och hur de fungerar.

– Men visst finns det fortfarande situationer som väcker förundran. Det kan till exempel hända att kunden i misstag råkar byta språk och plötsligt är det bara ryska på alla knappar. Annars är det ju behändigt att man kan byta språk, bland annat med tanke på utländska kunder.

5. Fördomarna försvann

– För mig är robotarna numera ett helt vanligt arbetsredskap. Också kunderna har tagit till sig självbetjäningskassorna, och vi får väldigt lite negativ respons. Tidigare var tröskeln att använda självbetjäningskassorna otroligt hög för i synnerhet äldre personer. Nu vågar också de.

– Kunderna kommenterar robotarna när de har förbättringsförslag att komma med. Bland annat har de önskat att de skulle finnas olika ytor där man kan lägga ner varorna samt en krok där man kan hänga kassen. Våra självbetjäningskassor kan inte bytas ut eller förnyas så där bara, men vi förmedlar responsen vidare. Det kan hända att man beställer annorlunda kassor till en annan butik.

– Jag tycker att robotiseringen är en bra sak. Jag skulle kanske bli bekymrad om tanken var att i större utsträckning ersätta människor med maskiner, men på den här nivån är jag absolut inte oroad. Det går ingen nöd på oss. Det behövs också i fortsättningen riktiga människor för att betjäna kunderna.

Noora Vaarala, frilansjournalist
(översättning och bearbetning: Jonny Smeds)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.